Cara kita,cara orang

Cara kita,cara orang

Loading...
Mengutuk orang :
As korang semua tau mengutuk ni berdosa but ye lah zaman sekarang ni dah jadi macam trend pulak kutuk2 orang ni. Budak kecik pon sekarang ni dah pandai mengutuk sebab ikut perangai parents diorang. Kan tak elok tu. Kita ni kalau nak kutuk orang kena lah cermin diri sendiri dulu. Kita ni bukannya sempurna sangat pon yang nak pi kutuk orang lain.


Memperkecilkan orang lain :
Ha yang ni selalu jadi bila manusia dari dua dunia, darjat dan pangkat yang berbeza. Banyak lah saya dah dengar Si Pandai memperkecilkan Si Tak Berapa Pandai, yang Si Cantik bangga dengan diri sendiri dan suka memperkecilkan orang lain di sekelilingnya, yang Si Kaya memperlekehkan Si Miskin. Mereka semua ni sebenarnya lupa yang semua yang ada pada diri diorang tu hanya lah pinjaman daripada ALLAH. Semua benda tu tak kekal selamanya dengan kita.


Mengumpat orang :
Kes ni sinonim dengan gelaran 'Mami Jarum'. Korang tau kan Mami Jarum tu apa. Ala yang dalam cerita Mami Jarum arahan Prof. Razak Mohaidin tu.Mami Jarum ni kerja dia mengumpat orang je. Tak kisah lah dia ada bukti ke takde bukti ke dia akan sebarkan cerita kat semua orang. Canang sini, canang sana. Tak berfaedah langsung!

Memuji berlebihan :
Haha yang ni saya sendiri pon confuse jugak. Yelah kutuk salah puji salah mana satu yang betul kan? Tapi saya rasa bila kita puji someone tu lebih- lebih, nanti dia 'naik tanduk', macam over lah maksud dia. Bagi betis nak peha pulak kan? plus bila kita puji orang lebih2 kadang2 orang tu boleh jadi takbur.
Bertengkar :
Bertengkar atau senang sebut gaduh. Masa saya sekolah dulu selalu budak2 lelaki main2 lepas tu gadoh then bertumbuk lah apa lah lepas tu ustaz pon datang. Ustaz kata "Tak baik bergaduh ni, sedangkan nabi pon menyuruh kita menyelesaikan sesuatu masalah dengan cara baik". Ha tu ustaz saya cakap lah, saya ingat lagi. Bila saya fikir balik kan betul jugak. Yelah buat apa kita gaduh lah perang sini sana sedangkan benda tu boleh diselesaikan dengan cara yang lebih profesional. Kalau gaduh pon buat sakit badan je, lebam lah patah lah. Menyusahkan orang lain pon ye jugak.


Bercakap kotor, dan lain- lain lagi.

Maksudnya macam mencarut or cakap benda- benda yang lucah. Tapi nowadays budak sekarang ni dah jadi macam bahasa pasar diorang pulak mencarut2 ni. Kalau saya dulu, nak cakap 'bodoh' pon takut mak dengan ayah saya marah. Yelah nanti kena lempang or cubit mulut. Sakit woah!! Pada saya bila kita bercakap kotor ni dengan orang lain, orang tu akan anggap kita ni 'mulut lazer' or cakap main lepas je. Tak senonoh lah macam2 lagi. Itu akan menjadi salah satu sebab kenapa orang tak suka dengan kita. BAHASA MENUNJUKKAN BANGSA tau!

p/s mcm le aku ni baik sngt...cakap pun lepas gak...
er...sekali sekala la...

Catat Ulasan

0 Ulasan