Ingat lagi tak???...Mainan kita dulu-dulu..

Ingat lagi tak???...Mainan kita dulu-dulu..

Loading...
Zaman sekarang zaman siber,zaman IT..berbeza sungguh ngan zaman dulu-dulu.
Zaman saya dululah,pergi ronda2 satu kampung,kadang-kadang sampai tak balik sehari suntuk...masih dikira selamat lagi,rata ceruk kampung dijelajah,orang masih kenal siapa saya..owhh...anak Harun askar tu..wah...glemernya waktu kecil dulu.Sekiranya saya mencuri buah jambu arang orang...adalah sorang dua pakcik,makcik yang kata...jaga ko Yati,aku kabo mak ko...tahulah nasib..
Tapi saya hanya ketawa mengekek2...lucu beno terasa..padahal..bila dah tiba waktu senja..saya adalah orang yang paling teragak2 sekali nak naik rumah...terbayang mak tunggu kat tangga dengan 6 urat lidi penyapu!!!!...masih terdengar2 sehingga kini...ZAPPPP!!!!....adussss....tapi tak juga serik-serik,esok lusa buat lagi..mak pulak siap bagi warning lagi...ko cakap dengan bak(panggilan utk ayah saya)esok aku tambah lagi lidi!!!!


Bab mandi sungai...tak payah citerlah...sayalah ketua segala ketua dulu,menyelam,berpaut pada bot penambang,terjunan...wahhh...kalah Nurul Huda...sehari suntuk dalam sungai pun saya sanggup..ketika itu..

s

Dan ini satu lagi permainan yang amat popular pada zaman saya ketika itu...bola selipar!!!
Kerana permainan ini juga saya sanggup bertumbuk dengan budak2 lelaki..sampai lebam-lebam hingga hati saya puas!!
Dan hadiahnya...tentu sekali tak lain tak bukan...kena sebat dengan lidi penyapu lagi malah lebih kuat...tukang sebatnya...pastilah mak saya!!...
Memang indah kenangan-kenangan itu....seandainya kita kembali lagi kezaman-zaman itu...alahaii..

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. x kan pernah lupa itu semua..taapi kita ni pelik,zaman knk2 nak sgt cepat jadi dewasa,dah tua bangka ni rindu zm tu pulak...kalau la masa boleh diulang semula.

    BalasPadam
  2. ye betul tu..dulu masa sy kecik2 arwah tok selalu bercerita tentang zaman kanak2nya..tapi masa tu saya tak faham...bila kita dah masuk alam matang ni baru kita tahu bagaimana rasanya...kita semakin tua...

    BalasPadam

jerit kat sini