Kini baru aku mengerti...SELAMAT HARI IBU

Kini baru aku mengerti...SELAMAT HARI IBU

Loading...
Ibu yang melahirkan aku..HAMIDAH

Semenjak anak lahir kedunia ini, ibu selalu mencurahkan penuh kasihsayang dan perhatian. Melindungi dengan amat teliti.Ibu yang tanpa menyesal tanpa dendam selamanya adalah guru pembimbing bagi anak2nya.Apa saja dugaan yang melanda tatkala mebesarkan anak2,ibu tetap senyum seperti sediakala.
Aku yang sedari kecil tidak pernah merasa ciuman sayang ibu,pelukan ibu,ingin rasanya tidur lena dipangkuan ibu..
Sesekali bila aku mengelamun jauh..seandainya..
Teringat pesan ibu
saat bas aku tunggu
Nak, jika ayah pulang
kamu ingin apa ?

Aku tidak menjawab, diam
Nak, kamu mau apa ?
Aku masih diam, tak menjawab
Dan ibu pun bosan bertanya

Saat duduk di dalam perut bas tua yang pengap
Aku tetap tak menjawab
Aku hanya bicara pada ibu
aku ingin
belaian kasih sayang ayah dan ibu
sampai matahari terbit dari barat..

Dan kini aku juga seorang ibu..amat2 memahami perasaan ibu kandungku tatkala dia menyerahkan aku pada orng lain...seandainya aku berada ditempat ibu...aku juga spt ibu..
seandainya ini luahan sebenar ibu..

Kutatap anakku yang kurus dan layu
Kupandangi matanya penuh dengan penantian
Dan seolah aku berkata padanya
Maafkan aku nak, belum ibu dapat susu untukmu hari ini

Sudah ku tentang terik matahari siang ini
Sudahku lawan debu debu usang yang sesak ini
Sudahku sapu jalan raya dengan langkah kaki ku ini
Tapi tetap saja belum ku dapat susu untukmu hari ini

Aku ingin berteriak..
Anakku....maafkan ibumu..


p/s ibu ….
suatu hari nanti akan ku balas kasih sayangmu ….
walau tak mungkin untuk membalas pengorbananmu …
akan ku cuba bahagiakanmu ….
bagimu biarlah kau menderita …
biarlahkau tersiksa …
asalkan aku bahagia …

Catat Ulasan

0 Ulasan