Korang dah baca citer nih?

Korang dah baca citer nih?

Loading...
Pengalaman sebagai seorang usahawan lebih dari 15 tahun mengajar aku erti sebuah kehidupan ...
Berjumpa dengan orang pelbagai ragam menimbulkan perasaan yang sukar di duga ...

Kali ini aku nak bercerita tentang kawan aku yang bernama Norhisyam ...

Norhisyam nih satu sekolah dengan aku masa SPM dulu .... Dia bukan insan normal macam kita nih .. Kakinya tempang sebelah .... Jalan pun terhincut hincut ..

Aku kesian tgk Sham .... Dah la keadaannya begitu ... Keluarganya miskin ....
Bajunya ... YA allah ...... bukan putih macam baju sekolah dah .. macam baju kene air karat .. Tak tahulah aku macam mana nak cakap .. Aku bagi dia 2 helai baju aku yang dah tak pakai tapi masih elok pada dia ...

Walaupun keadaannya macam tuh .. dia nih sihat ... dan tak pernah pun tak datang ke sekolah ..... Bijak dalam Sejarah dan Matemetik .... Malah formula matemetik yang dibuatnya sendiri amat mengkagumkan .... Dia boleh permudahkan formula cikgu di papan hitam ... HEBAT kan ...? Dia kata ayahnya ajar ... (Ayahnya jual petai di pasar malam)!!! Oleh kerana dia pandai dalam matemetik .. Setiap hari sabtu ... dia akan mengajar kami dalam kelas tambahan ... PERCUMA ... tapi kami membayar RM 0.20 sen (ketika itu 20 sen tuh dah kira tinggi) seorang.Apalah sangat nilai 20 sen tuh dengan ilmu yg di bagi ...


Dalam keadaan begitu juga .... kitaorang amat respek dengan semangat yang ada ...
Pernah kitaorang larang supaya Sham jangan sertai larian 400 meter ..... Tapi dia berdegil ..... DIa nak lari jugak .... Puas kami nasihatinya .... Semasa hari latihan sukan .... Dia amik bahagian ...

Sham nampak bersedia .... berlari ... dan terus berlari ... Kami satu kelas bagi sokongan pada sham .... Sham berlari tapi .... apalah sangat dengan keadaannya begitu ..... Semakin lama lama semakin lama ..... SHAMMMMMMMM !!!!!!!!!

Shamm terjelepok di padang ......
"YA ALLAH Sham ....."

Sham menangis ......

"AKU GAGAL ..." katanya

Tak tertahan air mata aku masa tuh ..... Kawan kawan aku yang lain pun turut menangis ... Terlalu hiba saat itu ... Sukar aku nak bayangkan dan aku masih ingat lagi walaupun dah berpuluh tahun berlalu ...

Aku langsung tak menyalahkan Sham ..

"KO TAK GAGAL SHAM ... KAU MANUSIA HEBAT YANG AKU JUMPA"
Aku peluk SHAM dan kami menangis dalam keadaan berpelukan ...

Dah jadi Rutin .... Setiap malam Sham akan tolong ayahnya jual petai di pasar malam yang berdekatan ....

Dan paling menggembirakan ... Sham boleh masuk ke UM dalam bidang undang-undang ....

Selepas itu .... berpuluh tahun .... Kami terputus hubungan ....


Satu hari .... aku ke pasar malam di tempat Sham pernah menjual petai dulu ... Dah lama aku tak jejak kaki ke sana ....
Aku tgk suasana dah berubah ..... Tgh aku berjalan ... aku terpandang muka familiar ... SHAM .... terkejut aku ... !!!
Dia pun terkejut sama .. Kami berpelukan .....
: Buat apa kat sini?
"JUAL PETAI ...

Haa .... Bukan ke ko amik lawyer?
"Memang la ... Skang nih aku lawyer .. Ini kad aku"

Laa ... apsal ko jual petai nih ..? Gaji tak cukup ke?
"Aku kan bermula dengan jual petai ..... dan petai nih la jadikan hidup aku macam ni ... lagipun aku sekadar tolong ayah aku jer .. Nih pun aku balik kampung seminggu ... Tak tau buat apa aku tolong ayah aku .. Ayah aku suruh aku dok rumah ... tapi aku malas la ... "

Aku jadi kagum dengan Sham ... Dah berjaya pun tapi masih ingat asal usul dia ...

Aku tak tau la apa perasaan ayah sham ... haruskan dia merasa bangga .. ataupun rasa malu bila anaknya berstatus seorang peguam turun membantunya ...

Kalau korang sebagai ayah sham ... apa perasaan anda ..

penulis...sahrukhan

Catat Ulasan

0 Ulasan