INILAH MASJID PALING MEGAH DIDUNIA

INILAH MASJID PALING MEGAH DIDUNIA

Loading...
Masjid Shah Faishal (foto: info-infounik.blogspot.com)

MASJID adalah tempat ibadah, selain itu masjid boleh juga menggambarkan kebudayaan Islam dan menjadi bangunan berarsitektur indah. Di berbagai belahan dunia, ada beberapa bangunan masjid yang dianggap paling megah dan mempunyai sejarah menarik yang tersendiri. Berikut ini beberapa masjid di dunia yang megah Masjid Faisal, Islamabad , Pakistan Masjid Faisal terletak di sebelah paling utara Islamabad, ibu kota Pakistan. Namanya diambil dari nama pendirinya, Raja Faisal Bin Abdul Aziz dan ditetapkan sebagai Masjid Nasional Pakistan.
Tidak seperti masjid di Asia pada umumnya, Masjid Faisal tidak mempunyai kubah mahupun arca. Bentuknya yang tidak biasa, terinspirasi dari khemah yang didirikan salah satu suku Arab, Bedouin. Ruang solat utama berbentuk seperti segi tiga besar dan menara dibuat meruncing ke atas. Sedikit dipengaruhi gaya bangunan Turki, Masjid Faisal termasuk salah satu gambaran masjid dengan reka bentuk kontemporari. Masjid Al Nabawi, Madinah, Saudi Arabia Tempat ini merupakan tempat suci ketiga dalam Islam, dan masjid terbesar kedua setelah Masjid Al Haram di Makkah. Salah satu tempat terpenting di masjid ini adalah The Green Dome, atau Kubah Hijau (bahagian tengah masjid) di mana makam Nabi Muhammad berada.
Al Nabawi mempunyai 10 menara, dengan tinggi masing-masing mencapai 105 meter. Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin, Brunei Darussalam Masjid ini dibina untuk Kesultanan Brunei yang terletak di Bandar Seri Begawan, ibu kota Brunei. Masjid ini termasuk salah satu yang paling spektakuler di Asia Pasifik, dan menjadi daya tarikan utama bagi para pelancong. Masjid Omar Ali Saifuddin juga dianggap para masyarakat Brunei sebagai simbol keagungan negara mereka. Masjid Sultan Ahmet, Turki Tempat ibadah yang juga dikenali dengan Masjid Biru ini mempunyai enam menara. Kerumitan arsitektur menjadi daya tarikan masjid yang terletak di Istanbul, Turki ini.
Disebut Masjid Biru, kerana pada petang menjelang malam, bahagian atas setiap menara dan kubah-kubah menjadi berwarna kebiruan. Bukan itu sahaja, interior masjid ini juga dihiasi ubin-ubin warna biru yang sangat indah.



Catat Ulasan

0 Ulasan