NAK TENGOK WANITA BERJANGGUT?....MEH SINI

NAK TENGOK WANITA BERJANGGUT?....MEH SINI

Loading...
Misteri wanita berjanggut
Julia Pastrana adalah wanita yang mulai terkenal dengan gelaran "wanita berjanggut" di pertangahan tahun 1800-an. Kini, melansir pemberitaan LiveScience, Minggu (24 / 5) disebutkan, lebih dari 150 tahun para saintis akhirnya berjaya menguak mutasi genetik penyebab keadaan langka yang dialami Julia.

Julia Pastrana (1834-1860) Gambar Di Tahun 1900 WIKIPEDIA

Gangguan penyakit yang dikenali dengan nama ilmiahnya hypertrichosis terminalis (CGHT) ini
menyebabkan pertumbuhan rambut yang lebat di sekujur tubuh, paparan wajah yang aneh dan gusi gigi yang membesar.
Dalam beberapa kes, orang-orang yang mengalami penyakit CGHT ini mempunyai gusi gigi yang normal. Sebelumnya, penyakit ini sukar dipelajari disebabkan langkanya orang yang menderita jenis penyakit seperti ini. Setelah menganalisa sejumlah gen pada tiga keluarga keturunan China yang menderita CGHT dan satu orang lagi pesakit CGHT gingival hyperplasia, para penyelidik menguak adanya gangguan genetik pada kromosom 17.
Dalam tiga keluarga Cina tersebut, ahli keluarganya mempunyai DNA yang menghapuskan kromosom ini.
Ertinya, mereka kehilangan bahagian penting dalam gen penting mereka. Di lain hal, individu yang mengalami pembesaran pada gusi gigi mempunyai tambahan potongan DNA yang disebut duplikasi DNA, jenis mutasi yang susunan DNA mereka berlipat ganda. Keabnormalan genetik inilah yang mempengaruhi empat hingga lapan gen pada koromosom 17.
"Walau sudah lama diyakini bahawa kebanyakan orang yang menderita CGH mempunyai cacat genetik, mutasi genetik khusus yang menggariskan CGHT dengan atau tanpa gingival hyperplasia belum ditemui hingga kini," jelas Xue Zhang, pemimpin penulis studi dari Chinese Academy of Medical Sciences dan Peking Union Medical College di Beijing.
Sejumlah kajian di masa akan datang akan cuba mencari mekanisme mengapa mutasi ini boleh menyebabkan gangguan penampilan fizikal si pesakit, tambah Zhang. Hasil penyelidikan ini dipaparkan pada Mei 21, di American Journal of Human Genetics.

SUMBER:http://www.nopantri.com/

Catat Ulasan

0 Ulasan