Terbongkarnya Misteri Gua Terbesar di dunia yang menyeramkan dan mengeluarkan siulan

Terbongkarnya Misteri Gua Terbesar di dunia yang menyeramkan dan mengeluarkan siulan

Loading...
Pasti anda pernah mendatangi sebuah tempat yang tiba-tiba terasa ada kekuatan magis di sekitarnya sehingga menyebabkan bulu kuduk anda berdiri. Perasaan ini jugalah yang dirasakan oleh penduduk sekitar Son Doong Cave, goa terbesar di dunia yang terletak terletak di Phong Nha-Ke Bang National Park, Sungai Bo trach, Quang Binh, Vietnam.

Goa ini mengeluarkan suara-suara aneh sepanjang hari dan ditambah dengan suhu dingin nya benar-benar menyebabkan bulu kuduk penduduk perumahan persekitaran tersebut merinding.

Suara-suara aneh mencipta kesan angker terhadap gua ini sehingga penduduk sekitar tidak berani menjejakkan kakinya ke gua Son Doong tersebut. Kepercayaan akan hal-hal ghaib yang terdapat di dalam gua tersebut menakutkan semua penduduk di sana.
Khabar mengenai goa misteri ini kemudian sampai ke telinga para saintis Inggeris. Para saintis ini pun mendatangi gua ini untuk mengadakan pemerhatian. Mereka sangat terkejut kerana ternyata gua ini maha luas bahkan besarnya lima kali lebih luas daripada gua yang terbesar di Vietnam, Phong Nha.

Lebih terkejut lagi mereka ketika mereka melakukan pengukuran atas gua tersebut, ternyata lebih besar daripada pemegang rekod gua terbesar di dunia, Deer di Malaysia , yang panjang nya hanya 2km, tinggi 100 meter, dan lebar 90 meter. Dengan demikian Son Doong Cave merupakan goa terbesar di dunia dengan panjang sekitar 5 km, tinggi 200 m, dan lebar 150 meter.

Sampai akhirnya tahun lalu, sekumpulan saintis Inggeris mengungkap harta terpendam Vietnam ini. Para penyelidik mendatangi Son Doong Cave untuk melakukan pemerhatian. Betapa terkejutnya mereka, ketika mencari ternyata gua itu maha luas. Goa ini ternyata lima kali lebih luas dari gaa terbesar di Vietnam, Phong Nha, bahkan setelah diukur, luasnya lebih besar dari gua yang terbesar di dunia, Deer di Malaysia.

Bukan itu sahaja, para pasukan penyelidik Inggeris dari British Cave Research Association ini juga berjaya menguak suara-suara aneh yang selama ini ditakuti penduduk. Menurut mereka siulan aneh tersebut disebabkan oleh angin dan sungai bawah tanah yang airnya sangat deras sehingga menggemakan suara-suara aneh itu.
Setelah penemuan spektakuler tersebut, pasukan ekspedisi Inggeris ini melanjutkan penelitian sekitar pergunungan barat wilayah Quang Binh dan mendapatkan penemuan yang luar biasa. Dalam satu bulan ekspedisi mereka, berjaya ditemui 20 gua lagi. Dengan demikian, bererti, terdapat total 150 goa di Phong Nha Ke Bang National Park.






http://www.beritaunik.info/2011/08/19/terpecahnya-misteri-goa-terbesar-di-dunia-yang-angker-dan-mengeluarkan-siulan

Catat Ulasan

0 Ulasan