500 Ribu golongan Muslim Moscow Russia Solat Aidil Fitri Perkembangan Islam di Eropah

500 Ribu golongan Muslim Moscow Russia Solat Aidil Fitri Perkembangan Islam di Eropah

Loading...
Moskow ibu kota negara rusia ini benar-benar menjadi bahan pembicaraan negara barat.Sebuah pemandangan yang unik di jantung kota Rusia beberapa hari lalu itu.Jutaan kaum Muslim dari berbagai penjuru daerah di Rusia berkumpul di Moscow untuk menyelenggarakan Sholat Idul Fitri 1432, Selasa, 30/08/2011.


Awal perkembangan islam di eropa Anak-anak muda tampak berjubel untuk mengisi jalanan-jalanan. Bukan untuk menonton bola sepak atau konsert muzik, melainkan mereka antri untuk ikut serta merayakan hari kemenangan usai shoum Ramadhan itu.

Mereka dengan tertib melalui pintu-pintu penjagaan yang dibantu oleh pihak polis tempatan. Kemudian, mereka berbaris rapi membentuk saf-saf solat. Sesuatu yang sangat luar biasa, mengalahkan komando tentera dari sebuah barisan upacara.

Saking penuh dan membludaknya, solat Idul Fitri di moscow tersebut melampaui batas penjagaan dan meluber memenuhi jalan-jalan di tengah-tengah bekas negara komuniti Kesatuan Soviet itu. Lalu lintas kenderaan dan pengangkutan awam benar-benar disekat. Gema takbir pun membahana ibu kota Rusia tersebut, Allahu Akbar!

Sekitar 500 ribu orang, menurut anggaran polis, menghadiri pelaksanaan solat Idul Fitri di masjid yang kapasitinya hanya maksimum 800 orang itu.

Kaum Muslim tersebut saling menyapa satu sama lain dengan ucapan, "Id Mubarak" (Id yang diberkati). Usai khutbah Idul Fitri, kaum Muslim menuju jamuan makan, mereka saling memberi hadiah, membantu yang memerlukan.

Ini merupakan perayaan solat Aidil Fitri yang terbesar di Moscow, di mana masjid-masjid tidak memenuhi keperluan komuniti Muslim yang terus berkembang di ibu negara Rusia tersebut.

Menurut sebuah laporan, masjid yang sedang dibina belum selesai. Pembinaan dihentikan selama beberapa tahun kerana kekurangan dana. Kaum Muslim pun akhirnya berkumpul di jalan-jalan, menjadikan jalan-jalan Moscow menjadi masjid.

Mengapa anda berada di sini, tepatnya di tengah jalan? Tanya seorang wartawan kepara seorang jemaah. "Menjelang atau di luar, tidak ada tempat untuk solat," kata Toykin, seorang pekerja Uzbek, dia sudah bekerja 8 tahun di Moscow. "Masjid, tentu saja, tidak cukup, kemudian kita di jalan, makan dan minum". Alkohol? "Tidak-tidak-tidak!" tegasnya.

Di sepanjang jalan menuju ke masjid, kaum Muslim berwudhu, dengan menggunakan Airt yang disediakan pada botol-botol plastik.

"Aku datang dari sebuah di desa di Tatarstan Russia, kami tidak mempunyai masjid, dan kebiasaan ini tidak boleh solat. Tapi aku Muslim. Mereka mengatakan bahawa masjid di Moscow tidak cukup," kata seorang penjaga yang berasal dari Tatar.

Subhanallah, semua ini hanya mengingatkan kita kepada Rasulullah saw. tercinta yang telah bersabda:

"Perkara ini (Islam) akan merebak di segenap penjuru yang ditembus malam dan siang, Allah tidak akan membiarkan satu rumah pun, baik gedung maupun gubuk melainkan Islam akan memasukinya sehingga dapat memuliakan agama yang mulia dan menghina agama yang hina. Yang dimuliakan adalah Islam, dan yang dihinakan adalah kekufuran " (HR. Ibnu Hiban).
Ini menunjukkan, masa depan ada di tangan kaum Muslim. Di saat itulah, Islam akan meliputi seluruh dunia di bawah naungan Khilafah, Insya Allah!

Jika di Rusia sahaja, anak-anak muda muslim memberikan kesetiaan hanya kepada Allah SWT. semata-mata, sungguh sangat memalukan bila di negeri yang bermayoritas Muslim ini malah anak-anak muda berjubel untuk menonton bola sepak atau konsert-konsert maksiat.












Ya Allah, kumpulkanlah semua kaum Muslim di bawah naungan Khilafah yang akan melaksanakan undang-undang-undang-undang syariat-Mu, amin ya rabbal 'alamin. Gambar-Gambar Sangat terharu dan takjub melihat perkembangan umat Islam di Russia saat ini, semoga Allah sentiasa memperkuatkan mereka dengan iman , ekonomi dan mental .. Aamiin.


sumber:http://www.lintasberita.com/

Catat Ulasan

0 Ulasan