Anda dah lihatkah pokok yang boleh berjalan?

Anda dah lihatkah pokok yang boleh berjalan?

Loading...
Inilah Pohon yang Bisa Berjalan (Photo + Video) , Mungkin kedengarannya gila , tetapi tanaman ini benar - benar boleh berjalan. Tanaman ini ada di hutan tropika Afrika Selatan. Tanaman ini dapat tumbuh hingga 25 meter, mempunyai batang dengan panjang 17 cm. Nama Tanaman ini adalah "Socratea exorrhiza", biasa digelar "Walking Palm" atau "Cashapona"



Tanaman ini memiliki akar yang tidak seperti tumbuhan lain. Seperti yang kita lihat pada gambar, tanaman ini seolah "berdiri" dengan menggunakan akarnya ini. Ya, tanaman ini memang berdiri dengan akarnya, dan yang lebih mengejutkan adalah tanaman ini boleh berpindah kedudukan.

Pada awalnya tidak ada yang mengetahui tentang kegunaan dari akarnya yang aneh itu, namun pada tahun 1961 sebuah fakta baru mengenai tanaman ini ditemui. Sebuah pokok ini tumbang kerana ditimpa oleh pokok yang lain, namun beberapa hari kemudian, tumbuh akar baru di sekitar akar yang lama. Beberapa minggu kemudian, tanaman ini hampir berdiri tegak lagi dengan akar yang baru tadi. Walaupun boleh bergerak, tapi prosesnya dikatakan memerlukan masa yang cukup lama. Dikatakan pergerakannya hanya sekitar 1 meter per tahun.

http://ricky1206.blogspot.com/

Catat Ulasan

0 Ulasan