Apa Sudah Jadi?...Ribuan Warga Israel Bergambar Bogel Sekadar Untuk Promosi Laut Mati

Apa Sudah Jadi?...Ribuan Warga Israel Bergambar Bogel Sekadar Untuk Promosi Laut Mati

Loading...
Lebih dari 1.000 warga Israel mengambil bahagian dalam hajatan foto bugil bersama di lokasi rahsia di Laut Mati, Israel, Sabtu (17/11/2011) pagi. Aktiviti ini bertujuan mempromosikan laut, yang mempunyai kadar garam sangat tinggi itu, masuk dalam senarai tujuh keajaiban alam dunia, November nanti.
Projek pemotretan tersebut dilakukan oleh jurugambar AS berdarah Yahudi, Spencer tunick, yang telah mengerjakan pelbagai projek gambar manusia bogel dengan pelbagai latar belakang, mulai dari glasier di Switzerland sampai Sydney Opera House di Australia. Menurut tunick, kesediaan seseorang dari negara tertentu berfoto bugil menandakan peringkat keterbukaan negara tersebut. "Di beberapa tempat, pekerjaan ini menjadi lebih kontroversi, sementara di beberapa tempat lain projek ini dianggap sebagai ujian tentang kebebasan, keterbukaan, dan penghargaan terhadap hak di negara tersebut, "tutur tunick dalam jumpa pers sebelum pemotretan.

Di Israel, projek foto 1,000 orang bugil di Laut Mati ini diprotes oleh para ahli politik Yahudi Ortodoks dan para rabbi, kerana dianggap sebagai perilaku "Sodom dan Gomorrah". Mereka mengancam akan mengambil tindakan undang-undang untuk menghentikan niat tunick. Tokoh masyarakat tempatan bahkan mengancam akan menelefon polis untuk membubarkan para peserta acara ini kerana dianggap mengganggu masyarakat setempat.

Itu sebabnya, tunick dan penganjur acara ini sengaja merahsiakan lokasi pemotretan itu sampai saat-saat terakhir. Tunick juga sengaja memilih hari Sabtu sebagai pemotretan, kerana hari Sabtu adalah hari cuti umat Yahudi. "Itu alasan saya memutuskan mengerjakan projek ini hari Sabtu (hari Sabbath Yahudi), sehingga tak seorang pun akan berada di dekat lokasi dan melihat orang bugil dari jarak setengah batu dan merasa dilecehkan, "ujar tunick. Acara pemotretan selama dua jam itu akhirnya berlangsung tanpa gangguan apa pun. Para peserta pun tidak mengapung di Laut Mati untuk bergambar tunick. Entah sengaja atau tidak, acara ini diadakan di kompleks Mineral Beach, yang terletak tidak jauh dari lokasi bandar Sodom dan Gomorrah mengikut tradisi dan kepercayaan orang Yahudi.

Menurut para pakar lingkungan, Laut Mati terancam kering pada tahun 2050, kecuali ada gerakan besar-besaran untuk menyelamatkan lingkungan di sekitarnya. Permukaan laut tersebut turun sedalam satu meter setiap tahun dan di beberapa titik, garis pantai telah menyusut hingga satu kilometer ke tengah laut. Ari Frucht, aktivis yang memulakan kempen Laut Mati sebagai salah satu daripada tujuh keajaiban alam dunia, berkata projek pemotretan tunick ini diharapkan boleh memunculkan kesedaran masyarakat tentang keadaan persekitaran di Laut Mati dan mendorong pemerintah Israel berbuat sesuatu.

Catat Ulasan

0 Ulasan