Apa terjadi pada badan kita saat kita tidur?

Apa terjadi pada badan kita saat kita tidur?

Loading...

Manusia menghabiskan kira-kira satu pertiga umurnya untuk tidur. Tidur bukan hanya sekadar berehat, tapi jauh dari itu ada proses perbaikan pada seluruh organ tubuh. Apa saja yang terjadi pada tubuh saat tidur? Tak hanya merehatkan otot, saat tidur tubuh mengalami perbaikan dan detoksifikasi (mengeluarkan racun). Tidur juga memberi kesempatan bagi sistem kekebalan tubuh untuk menghasilkan hormon-hormon imuniti (kekebalan tubuh).
Pola tidur yang buruk berkaitan dengan kesihatan yang buruk pula. Kurang tidur yang kronik boleh menyebabkan beberapa masalah kesihatan seperti tekanan darah tinggi, obesiti, kemurungan, pengeluaran hormon tidak teratur, sistem kekebalan tubuh lemah, penurunan memori, mudah marah dan penurunan kepekatan.

Ini beberapa perkara yang terjadi pada organ tubuh saat manusia tidur

1. Otak

Meski tampak pasif, tidak aktif dan aktiviti otak turun sekitar 40 peratus, tetapi otak tetap sangat aktif selama anda tidur.

Tidur malam yang khas terdiri daripada lima kitaran tidur yang berbeza, masing-masing masa kira-kira 90 minit. Empat tahap pertama setiap kitaran dianggap sebagai tidur tenang atau non-rapid eye move-ment (NREM). Tahap terakhir disebut dengan gerakan mata cepat atau rapid eye movement (REM).


Selama tahap pertama dari tidur ada gelombang otak undulations kecil. Selama tahap kedua, gelombang ini diselingi dengan isyarat elektrik yang disebut sleep Spindles , iaitu semburan kecil dari aktiviti yang berlangsung beberapa saat dan membuat keadaan tenang.


Tahap ketiga berlaku gelombang lambat yang besar, semakin besar dan lambat gelombang otak makan tidur akan semakin dalam. Pada tahap keempat, 50 peratus gelombang otak melambat. Pada titik ini, 40 peratus aliran darah normal di dalam otak dialihkan ke otot untuk mengembalikan tenaga.


Tidur REM adalah peringkat tertinggi aktiviti otak. Tahap ini biasaanya berkaitan dengan mimpi yang disebabkan oleh pons, iaitu sebahagian daripada batang otak yang menghantar impuls saraf antara sumsum tulang belakang dan otak.


2. Mata
Meski tertutup, pada saat tidur mata boleh tetap bergerak. Gerakan mata tersebut menunjukkan perbezaan pada tahap tidur, gerakan yang cepat terjadi pada saat tidur REM (rapid eye movement).


3. Hormon
Selama terjaga, tubuh membakar oksigen dan makanan untuk menyediakan tenaga. Keadaan ini disebut dengan peringkat katabolik yang didominasi dengan rangsangan hormon adrenalin dan kortisteroid.


Tetapi semasa tidur, sistem hormon akan berpindah pada tahap anabolik, iaitu penukaran tenaga untuk pembaikan dan pertumbuhan. Pada tahap ini tahap hormon adrenalin dan kortikosteroid turun dan tubuh mula menghasilkan hormon pertumbuhan (human growth hormone atau HGH), melatonin, juga hormon seks testosteron, hormon kesuburan, FSH (follicle-stimulating hormone dan hormon LH (luteinizing hormone).


HGH menggalakkan pertumbuhan, pemeliharaan dan pembaikan otot dan tulang dengan memudahkan penggunaan asam amino. Sedangkan melatonin adalah hormon yang dihasilkan untuk membantu manusia untuk tidur. Hormon ini disekresikan oleh kelenjar pineal jauh di dalam otak, ini membantu tubuh mengawal irama dan kitaran tidur-bangun.


4. Sistem kekebalan
Terjadi peningkatan pengeluaran sistem kekebalan tubuh dan protein khas semasa tidur, sebagai agen tertentu yang memerangi penyakit. Pembunuh kanser yang disebut TNF (tumour necrosis factor) juga dipam melalui pembuluh darah ketika tidur. Inilah yang menyebabkan tidur yang cukup dapat membantu melawan jangkitan. 5. Suhu tubuh Pada malam hari, suhu badan bersamaan dengan adrenalin mulai turun. Berpeluh mungkin berlaku sebagai usaha tubuh untuk cuba memerangi kehilangan panas.




6. Kulit
Selama tidur nyenyak, tingkat metabolisme kulit dipercepat dan banyak sel-sel tubuh menunjukkan peningkatan pengeluaran dan mengurangkan kerosakan protein. Inilah yang menyebabkan tidur malam yang cukup dapat mempercantik kulit.


7. Pernafasan
Ketika tertidur, otot tekak akan rileks sehingga tekak semakin sempit setiap kali menghirup udara. Mendengkur terjadi ketika tekak menyempit dan sebahagian daripada saluran udara bergetar.


8. Mulut
Air liur diperlukan untuk melumasi mulut dan untuk makan. Tapi selama tidur, aliran saliva berkurang sehingga menyebabkan mulut kering di pagi hari. Namun, mulut bisa sangat aktif selama tidur, yang menyebabkan orang secara tidak sedar mengetapkan gigi pada saat tidur.


9. Otot
Meskipun orang boleh menukar posisi tidur sekitar 35 kali semalam, otot-otot tubuh tetap rileks. Hal ini memberikan kesempatan bagi rangkaian untuk diperbaiki dan dipulihkan.


10. Darah
Denyut jantung turun antara 10 dan 30 denyut per minit ketika tidur. Hal ini menghasilkan penurunan tekanan darah, yang terjadi dalam tidur nyenyak. Selama rehat, darah mengalir dari otak, melemaskan arteri dan membuat anggota tubuh yang lebih besar. Sel-sel dan jaringan yang memecah untuk menghasilkan limbah beracun juga menjadi kurang aktif semasa tidur. Hal ini memberikan peluang untuk rangkaian yang rosak untuk dibina semula.


11. Sistem pencernaan


Selama tidur, kelajuan sistem pencernaan akan melambat. Untuk alasan ini, makan larut malam tidak digalakkan kerana enzim dan asid perut yang berfungsi untuk menukar makanan menjadi tenaga tidak aktif, sehingga boleh terkumpul kalori dalam tubuh.

Catat Ulasan

0 Ulasan