DIANA...Telah Tiada,Namun Detik-detik Ajalnya Tetap.......

DIANA...Telah Tiada,Namun Detik-detik Ajalnya Tetap.......

Loading...
Tread ini membahas tentang Kronologis dan saat saat menjelang kematian Puteri Diana dalam kemalangan Terowong L'Alma yang terjadi tarikh 31 agustus 1997 sekitar pukul 00:35 waktu Paris dan dalam insiden itu telah meragut nyawa beliau, kekasihnya Dodi Al-Fayed, dan pemandunya Henry Paul . Satu-satunya korban yang hidup adalah pengawalnya través Rees Jones.
Sebelumnya pada awal Ogos 1997 Puteri Diana yang bercerai dari Pangeran Charles pada tarikh 28 Ogos 1996, untuk pertama kalinya diberitakan mempunyai kekasih baru yang cukup serius: penerbit dan miliuner Dodi Al Fayed. Tabloid-tabloid Inggeris dan Akhbar london Daily Mail menunjukkan Gambar-Gambar kemesraan mereka. Pertemuan Diana dengan Dodi merupakan hari-hari penuh cinta dan madu, untuk menggambarkan asyik masyuknya pasangan itu. Kedua-duanya bergerak dari satu tempat ke tempat lain. Diana bercuti untuk ketiga kalinya bersama Dodi, ahli waris kedai serba ada yang mewah, Harrod, pada 22 Ogos di Laut Tengah.

Puteri Diana & Dodi bercuti :

31 Ogos 1997
Selepas makan malam, Puteri Diana dan Dodi akan pergi kembali ke apartmen Dodi
Di dalam Lif tampak: Puteri Diana, Dodi, Henry dan pengawal Trevor Rees Jones, mereka hendak menuju pintu belakang .
Ditemukan fakta mencurigakan, sebelum Puteri Diana keluar melalui pintu belakang: Driver henry Paul melambaikan tangan kepada Fotografer Jacques Langevin. why? Trevor rees jones, Puteri Diana dan Dodi menunggu Henry yg menyemak keadaan di luar.Tampak Puteri Diana dan Dodi berpegangan tangan Mereka keluar melalui pintu belakang, ini cctv terkini yg menangkap kewujudan mereka, seterusnya mereka disambut Paparazi.




Di luar Hotel ritz, mereka di sambut Paparazi

Puteri Diana, pengawalnya través Rees jones meninggalkan Ritz menuju kereta Diana dan Dodi duduk di belakang kereta, dan mereka tidak memakai tali pinggang keselamatan. Kereta yg ditumpangi Putri Diana diikuti oleh paparazi







Laluan seharusnya yang ditempuh Henry Paul menuju ke apartmen Dodi:
iaitu melalui Place de la Concorade setengah jalan kemudian belok kanan menuju Champs Elysees dan kemudian terus lurus menuju apartemen Dodi, tetapi Henry tidak melalui jalur tersebut.Dia tidak menuju ke Champs elysses tapi dia terus lurus menerobos lampu merah dan menuju terowong L'Alma, laluan ini jauh dari pangsapuri Dodi.Menurut kesaksian Trevor Rees Jones, ini bertujuan untuk mengelakkan Paparazi.

Pada jam ini Mercedes yang membawa Diana dan Dodi masuk terowong Place de I'Alma, kira-kira dua kilometer dari Menara Eiffel. Kenderaan tersebut langsung melanggar tiang yang memisahkan sisi barat dan timur jalur. Bahagian depan kereta langsung melesak ke dalam, kemudian kereta itu memainkan 180 darjat dan terhempas.


Ini merupakan gambar terkini Puteri Diana beberapa saat sebelum memasuki terowong dan terjadi kecelakaan.Tampak ekspresi Henry (pemandu) terkejut, sementara Puteri Diana sedang menoleh ke belakang untuk melihat Paparazi yang mengejar mereka.Jacques Langevin, adalah Paparazi yg mengambil gambar ini.


laluan kronologi kemalangan :
Begitu hebatnya pertembungan itu, sehingga radiator mesin melesak sampai ke tempat tumit penumpang bahagian depan, dan bempernya melipat hampir sampai ke kaca bahagian depan. Dodi dan Paul diyakini tewas seketika di tempat kejadian. Akan tetapi Rees-Jones terluka di kepala dan paru-paru, namun jiwanya tidak terancam, sedangkan Puteri Diana tenat dengan luka dalam parah.



Pk 00.30-01.55am:

Eric Petel : Orang yang pertama kali menyaksikan kemalangan, akan menghampiri kereta tersebut.Dia melihat putri Diana tenat dan akan melapor ke pos polis berdekatan, tapi dia malah ditertawakan dan ditahan dengan alasan berita palsu

Doktor Frederic Mailliez: Doktor ini kebetulan melalui terowong, kemudian dia akan menghentikan keretanya dan bergegas menuju kereta tersebut, dia memastikan dua terbunuh dan dua masih hidup, kemudian dia akan menelefon ambulan.Sementara menunggu pegawai ambulan datang, dia melakukan pertolongan dengan memberi topeng oksigen pada Puteri Diana.
Tidak lama kemudian pegawai ambulan datang dan membawa Puteri Diana Ke Hospital.
Gambar ini muncul di imajalah Chi Itali dan surat khabar Corriere della Sera dan menuai protes dari masyarakat inggris.Tampak Dr Mailez memberikan pertolongan pertama dengan memberi oksigen pada Puteri Diana

Spoiler for Dr Mailliez, Dying Diana & timeline to hospital :


Pk O2.05 am:

Tubuh Diana yang berlumuran darah tiba di Rumah Sakit de La pitié-Salpetriere. Dilaporkan, ia menderita patah lengan, luka parah di bahagian dada, dan mengalami pendarahan hebat, yang dengan cepat diikuti berhentinya denyutan jantung.
Doktor bedah secara kecemasan mengoperasi dadanya yang cedera parah, dan mencari luka utama pada pembuluh vena pulmonari sebelah kiri. Mereka menutup luka di jantungnya dan berjuang keras memberikan pertolongan pertama dengan resusitasi. Iaitu, usaha pemulihan denyut jantung dan pernafasan dengan urutan jantung dan pernafasan buatan.
Mereka meneruskan usaha itu selama dua jam.Namun, peredaran darah tetap tidak stabil dan usaha itu gagal menyelamatkan nyawa Diana.
Spoiler for Rs de La pitié-Salpetriere

Pk 04.00 am:

Para doktor di rumah sakit itu mengumumkan, Diana telah meninggal dunia.

Putera Charles dan ahli-ahli keluarga Kerajaan Inggeris yang lain akan diberitahu tentang kematian Diana. Sebelum waktu fajar, Charles dengan hati-hati memberitahu khabar buruk itu kepada dua anaknya, Putera William, 15 tahun, dan Putera Harry, 13 tahun. Mereka bertiga saat itu sedang bercuti di tempat peristirahatan rasmi di Kastel Balmoral, Scotland.
Diana sebenarnya dijadualkan akan pulang ke Inggeris hari Ahad nahas itu, untuk bertemu dan tinggal bersama dua orang putera kesayangannya di kediaman rasminya di Istana Kensington, London. William dan Harry akan segera kembali bersekolah beberapa hari mendatang.

Nasib menentukan lain: ibu dua anak lelaki itu mendadak pergi dan tak akan pernah kembali lagi.
Spoiler for Diana 's Funeral

sumber:http://www.kaskus.us/showthread.php?t=8139408

Catat Ulasan

0 Ulasan