Melihat Tinggalan Rumah Sakit Jiwa Yang Menyeramkan

Melihat Tinggalan Rumah Sakit Jiwa Yang Menyeramkan

Loading...
Banyak rumah sakit jiwa moden yang menggantikan undang-undang lama rumah sakit jiwa - ditutup pada akhir abad ke-20 selepas United menghilangkan polisi mengasingkan orang yang menderita penyakit mental di lembaga-lembaga dalam.
sebuah peralihan yang ditandai oleh Care in the Community Undang-undang 1980.



Whittingham Asylum




Dibina pada tahun 1869 dari reka bentuk Henry littler, pada tahun 1939 dan bangunan utamanya 3.533 lampiran ditempati 548 pesakit dan kakitangan. Dengan penternakan sendiri, pertukaran telefon, pejabat pos, waduk, gas bekerja, orkestra, kuningan band, tukang daging dan tempat pembuatan bir - ditambah dengan stesen kereta api - Whittingham adalah teladan yang mandiri suaka. Ini juga mempelopori penggunaan EEG, rakaman aktiviti elektrik otak. Tentera mengambil alih rumah sakit jiwa semasa Perang Dunia I dan II, sebelum lembaga-lembaga besar seperti Whittingham jatuh dari demi dengan undang-undang Kesihatan Mental tahun 1960. Tuduhan penganiayaan terhadap pesakit di Whittingham juga menyebabkan penyelidikan awam dan kakitangan yang dipecat. Pesakit diberi terapi baru dan pindah selama 70-an dan '80-an, dan rumah-rumah sakit itu di terakhir ditutup pada tahun 1995. Sejak itu, laman besar ini telah terbengkalai dan dalam keadaan yang buruk rosak, satu bahagian sudah diratakan, dan rencana sedang dilakukan untuk pembangunan semula.

Hellingly Asylum


Jika rumah sakit jiwa yang di tinggalkan dipandang sebagai tempat menyeramkan, maka nama-nama seperti Asylum Hellingly tidak jauh berbeza. Di atas bukit yang menghadap ke luar bandar Sussex Timur terdapat sisa-sisa rumah sakit jiwa besar.Dibangun oleh GT Hine, salah satu arkitek suaka terhormat pada masanya, Hellingly membuka pintunya pada tahun 1903, dan merupakan contoh utama dari 'isolasi bagus', bahkan mempunyai sendiri trem dan kereta api.
Sampai baru-baru ini Hellingly mempertahankan rasa isolasinya tapi sayangnya saat ini sedang dihancurkan oleh kontraktor, siap menjadi rata dengan tanah. Sebahagian besar bangunan Hellingly ditutup pada 1994, selepas itu tumbuh semakin tak terururs dan hancur oleh serangan pengacau, apatah lagi pembakaran.

sumber:http://jelajahunik.blogspot.com/

Catat Ulasan

0 Ulasan