Gara-Gara Tuala Wanita, Gadis Ini Koma 2 Hari,Peringatan Untuk Semua Perempuan

Gara-Gara Tuala Wanita, Gadis Ini Koma 2 Hari,Peringatan Untuk Semua Perempuan

Loading...

SEORANG gadis remaja hampir mati akibat keracunan darah melalui tampon yang dipakainya. Keadaan yang menyerangnya ditengarai TSS. Apa itu TSS? Paige Roffey (15) sempat runtuh di rumahnya di Rayleigh, Essex, Inggeris, dengan sindrom syok toksik (toxic shock syndrome / TSS) setelah menggunakan tampon selama 4 jam.

Ia sempat diminta pulang Southend Hospital, tempatnya dirawat, yang mengiranya mempunyai virus. Namun, Paige bergegas kembali ke rumah sakit setelah pengsan di bilik mandi. Sarah (39), ibu Paige bercerita, doktor mengatakan bahawa Paige berada dalam keadaan kritikal yang membuatnya koma selama dua hari. "Aku duduk di sebelah katil puteriku dan merancang pengkebumiannya. Aku tidak berfikir ia akan berhasil melewati keadaan itu," katanya. Doktor terus melihat perkembangan Paige, kemudian secara berperingkat mengurangkan dos ubat. Mereka sempat memeringatkan Sarah bahawa otak Paige mungkin mengalami kerosakan akibat koma. Mujurlah, keadaan Paige membaik dan ia boleh meninggalkan hospital selepas 10 hari.

Paige cukup pulih ketika dipindah ke Basildon Hospital selama seminggu. Dalam keadaan masih lemah, dia kembali ke sekolah dan bertekad mengingatkan wanita muda yang lain terhadap bahaya penggunaan tampon. "Aku masih merasa sakit, tetapi aku mendapatkan kekuatan kembali. Aku hanya ingin lebih ramai orang tahu tentang ini, "sahut Paige, seperti dikutip Dailymail. Sindrom syok toksik Sindrom syok toksik adalah penyakit yang sangat jarang berlaku, tapi tergolong berat, yang disebabkan oleh racun bakteria.

Dalam kes yang jarang, TSS disebabkan trauma luka bakar atau gigitan serangga atau sayatan bedah di mana bakteria boleh memasuki tubuh dan menyebabkan jangkitan. TSS terjadi ketika bakteria yang biasanya hidup dan tidak berbahaya bagi kulit, justeru menyerang bekalan darah dan melepaskan racun. Hal ini menyebabkan penurunan tekanan darah secara drastik, sebagai gejala Utama TSS. Gejala lain seperti sakit otot dan diare. Siapapun boleh diserang TSS, baik lelaki, wanita, mahupun kanak-kanak.

Risiko TSS lebih besar pada orang muda kerana orang tua cenderung mempunyai antibodi yang diperlukan untuk melindungi mereka dari racun penyebab TSS. TSS menyerang sekurang-kurangnya 20 orang setiap tahun. Hanya sekira dua kes setiap tahun yang mempunyai kaitan dengan tuala. Pada wanita yang pemicunya adalah tuala wanita, disyorkan untuk untuk menggunakan tuala wanita berdaya serap rendah selama haid lalu bergantian dengan tuala sanitasi. Jika didiagnosis dan diubati awal dengan antibiotik, ada peluang untuk pulih.

Catat Ulasan

0 Ulasan