Kasut Tertua Didunia Telah Ditemui DiSebuah Gua di Armenia

Kasut Tertua Didunia Telah Ditemui DiSebuah Gua di Armenia

Loading...

Kasut bertali diperbuat daripada kulit lembu , berwarna coklat , yang dibuat 5.500 tahun yang lalu (awal peradaban manusia), telah ditemui di sebuah gua di Armenia .
-
Kasut yang telah berusia 5.500 tahun tersebut, berukuran 4 , terkubur di sebuah gua di Armenia , masih kelihatan utuh dan relatif masih baik .
-
Menurut para arkeologi (ahli ilmu pubakala), kemungkinan kasut tersebut milik seorang perempuan yang sengaja ditanam di gua itu untuk tujuan ritual . Di dalam gua tersebut juga ditemui 3 pot , masing-masing mengandungi tengkorak kanak-kanak , bersama bekas mengandungi jawawut , gandum , dan buah-buahan apricot .
-
Kasut itu dipakai oleh seorang petani (wanita yang ditanam di gua tersebut) yang tinggal di pergunungan Vayots Dzor , di wilayah Armenia , berdekatan dengan sempadan Turki dan Iran yang moden .
-
Kasut itu diperbuat dari satu lapis kulit , disamak dengan minyak sayur , dan dibentuk mengikut dengan kaki si pemakainya . Kasut tersebut mengandungi rumput , di mana arkeologi masih menyimpan soalan apakah rumput ini untuk menahan sejuk , atau untuk mempertahankan bentuk kasut .
Peta kawasan Armenia . Tanda kotak merah ( Areni 1 ) adalah lokasi di mana kasut kuno tersebut ditemui .
Jalan masuk ke sebuah gua di Armenia . Tanda biru di tengah gambar adalah lokasi di mana kasut kuno tersebut ditemui .
Inilah gambar lubang galian di gua di mana tempat ditemukannya kasut kuno tersebut
Gambar kasut tertua di dunia seperti yang sudah disebutkan di atas, dibuat dari kulit , dibikin 5.500 tahun yang lalu ( awal peradaban manusia ), kelihatan masih awet dan bentuknya utuh .
Gambar paling atas dan bawah menggambarkan secara detail jalinan tali kasut . Dan gambar sebelah kanan adalah bahagian bawah kasut ( sol kasut ).


sumber: http://iwandahnial.wordpress.com/2010/12/06/sepatu-tertua-didunia/

Catat Ulasan

0 Ulasan