Tuala Wanita,Dulunya Dibuat Dari Kulit Arnab...Ye ke?

Tuala Wanita,Dulunya Dibuat Dari Kulit Arnab...Ye ke?

Loading...
Saat pertama kali ditemui, iaitu pada abad ke-10, tuala wanita berasal dari kulit arnab


Sudah banyak kali bagi seorang wanita untuk mendapatkan haid setiap bulan. 'Penyakit' bulanan ini mula berlaku sejak wanita berusia sekitar 11 tahun. Setelah itu, seorang wanita akan mengalami kitaran haid selama 31 sampai 44 tahun sepanjang hidupnya.

Sepanjang kitaran haid yang berlangsung antara 2 hingga 7 hari ini, setiap wanita memerlukan tuala wanita yang selesa. Padahal, saat pertama kali ditemui, iaitu pada abad ke-10, tuala wanita yang digunakan oleh suku Indian Inuit di Eskimo hanya berupa bantalan dari kulit arnab. Sedangkan di Uganda, pembalutnya berupa potongan kulit pokok. Yang kemudian popular adalah penggunaan tuala wanita dari potongan-potongan kain bekas.

Pembalut lalu berubah hingga ditemui tuala pakai buang. Idea awalnya berasal dari jururawat yang memakai perban dari bubur kayu untuk menyerap darah haid. Saat itu, tuala wanita jenis ini dianggap cukup murah untuk dibuang selepas digunakan dan bahan bakunya mudah didapati.

Beralih dari bubur kertas, tuala lalu dibuat dari bulu biri-biri dan kapas dengan bentuk persegi dan diberi lapisan penyerap. Pada hujung depan dan belakang dipasang klip untuk dikaitkan ke tali pinggang khas yang dipakai di bawah pakaian dalam. Reka bentuk model begini menyusahkan kerana sering selip ke depan atau belakang.

Lalu timbul idea untuk memberi pelekat pada bahagian bawah tuala wanita untuk dilekatkan pada pakaian dalam. Pada pertengahan 1980-an tuala bersabuk lenyap dari pasaran digantikan pembalut berperekat. Seperti yang ada saat ini.

Berbicara tentang tuala wanita tentu juga tidak boleh melupakan faktor kebersihan. Malas menukar tuala wanita boleh mengakibatkan keputihan atau penyakit kelamin seperti yang dituturkan oleh dr. Ryan Thamrin dalam acara talkshow 'Shine with Charm' di Kampus Perbanas, Setiabudi, Selasa, 4 Oktober 2011.

"Jangan pernah sepelekan kebersihan daerah intim ketika haid. Ada lima perkara penyebab wanita kurang memperhatikan penggantian tuala wanita atau pantyliner. Malu, khuatir WC tidak bersih, malas, hemat, lupa. Padahal jika tidak diindahkan, boleh berisiko terkena jangkitan, bermula dari keputihan hingga penyakit kelamin, "ujar Ginekolog dan seksologi ini.

Doktor muda ini juga menyarankan untuk memilih tuala wanita yang boleh menyokong kemudahan beraktiviti. "Pilihlah tuala wanita yang selesa, terutama yang tidak menimbulkan kebocoran dan iritasi pada daerah kulit sekitar faraj. Tidak hanya itu, perhatikan tempoh pemakaian dengan menukar tuala setiap 2-4 jam sekali, "ceritanya lebih lanjut.

Sumber: http://kosmo.vivanews.com/news/read/252672-pembalut-dulunya- dari - kulit -arnab

Catat Ulasan

0 Ulasan