FENOMENA MASJID AJAIB DI MALANG YANG WUJUD DENGAN SENDIRI

FENOMENA MASJID AJAIB DI MALANG YANG WUJUD DENGAN SENDIRI

Loading...
Betul, orang-orang kata bahawa ini memang masjid ajaib. Dalam puluhan kilometer jika anda bertanya kemana arah "masjid ajaib" orang-orang akan menunjukkan arah yang tepat.

Iaitu masjid yang tidak diketahui dibina oleh sesiapa, berapa banyakah orang yang melakukannya termasuk tukang dan kulinya dan seberapa material simen, pasir dan lain-lain. Pendek kata, masjid itu muncul begitu saja dan terus "membesar" sampai sekarang dan selalu terlihat sebagai " bangunan belum jadi "tapi tidak kelihatan tumpukan material dan lalu-lalang pekerja.


Namun, ketika desas-desus ini disahkan kepada "orang dalam"orang ghaib, dikatakan bahawa pembangunan masjid - yang sebenarnya merupakan kompleks pondok pesantren secara keseluruhan - semua bersifat telus kerana dikerjakan oleh santri dan jamaah.


Bantahan daripada "orang dalam" itu jelas sekali terpampang di depan meja penerima tamu dengan tulisan besar-besar, "Apabila ada orang yang mengatakan bahawa ini adalah pondok tiban (pondok muncul dengan sendirinya), dibina oleh jin dan sebagainya., Itu tidak benar. kerana bangunan ini adalah Pondok Pesantren Salafiyah Bihaaru Bahri 'Asali Fadlaailir Rahmah yang murni dibina oleh para santri dan jamaah. "


Terlepas dari ajaib atau tidaknya proses pembangunan pondok bertingkat 10 itu, yang jelas dari segi senibina menunjukkan cita rasa arsitektural peringkat tinggi yang mungkin dalam proses pembangunannya jelas memerlukan dana yang tidak sedikit. Sebuah projek akbar yang tentunya melibatkan banyak pihak. Namun kenapa sampai banyak orang tidak tahu dan ianya "ajaib"?

Wallahu 'alam ...

Catat Ulasan

0 Ulasan