Ops!...Jangan Disamakan...

Ops!...Jangan Disamakan...

Loading...

Gambar ni mungkin dah tersebar luas di blog2 atau di facebook. Dengan meletakkan caption dari sepotong hadis yang lebih kurang maksudnya "Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka mereka adalah dari golongannya." Saya bukanlah seorang yang arif dalam bab menghuraikan hadis, ataupun bab hukum hakam. Sesiapa yang arif, boleh tlg huraikan ye. Jazakallah.

Apa yang nak saya nyatakan kat sini adalah tak ada istilah orang Islam meniru cara rahib kristian berpakaian/bertudung sebab perintah bertudung tu datang dari Allah untuk wanita Muslim. Rahib-rahib di gereja ni pulak sebenarnya mencontohi cara berpakaian Maryam(Mary bg orang Kristian) yang mana Maryam itu adalah seorang Muslim. Cara berpakaian tu juga sebenarnya diikut daripada ajaran Nabi Isa (daripada satu video pengakuan seorang Kristian yang memeluk Islam). Jadi, tak ada istilah kita (Muslim) meniru mereka (Kristian), tapi merekalah sebenarnya yang berpakaian seperti seorang Muslim.

Kepada sesiapa yang dah sebarkan atau ada kawan-kawannya sebarkan di blog atau fb, sila sebarkan semula pembetulan ni supaya tiada kekeliruan fakta. Saya juga berharap kepada yg arif, tlg betulkan saya sekiranya apa yang saya sampaikan ni salah.
Jazakallahu khair.

Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. ya Allah.. betul juga:) huhu tulah , orang hanya cenderung menghukum terus sebelum mengkaji lebih details . terima kasih kerana share !

    jemput ke blog sy : http://heyysayabubu.blogspot.com/2011/12/allah-bersama-yang-benar-1-bertaubatlah.html

    BalasPadam
  2. Betul tu akak..agama tak pernah mengariskan apa style pun untuk menutup aurat...janji ikut syarak..

    Puas dok bertekak ngan diorang kat FB..ntahapapantah!

    BalasPadam
  3. akak pun dah lama perasan..tapi nak kata lebih2 takut..nanti orng kata...kalah ustazah pulak..maklumlah ilmu agama pun bukannya dalam mana..banyak lagi yang masih jahil...
    bila terjumpe artikel ni apasalahnya kita share...mudah2an semuanya mendapat manfaat..

    BalasPadam

jerit kat sini