Tradisi Wedding yang Aneh dan Unik

Tradisi Wedding yang Aneh dan Unik

Loading...
Pernikahan adalah sebuah momen indah dan penuh kebahagiaan yang di dalamnya terjadi penyatuan dua insan. Uniknya, perkahwinan seringkali dilangsungkan dengan pelbagai adat dan anehnya dengan adat yang diluar kebiasaan banyak orang. Bahkan ada beberapa tradisi perkahwinan yang dianggap sangat aneh di dunia. Lihat beberapa keunikannya yang berikut.

1.Menculik pengantin wanita di Rom (lebihkurang macam Lombok lak ek?)

Kebanyakan malam pengantin dihabiskan dengan cara romantis, tetapi tidak dengan adat perkahwinan di Rom. Pengantin lelaki diharuskan 'menculik' pengantin wanitanya. Budaya ini kental pada kehidupan kaum gipsi Rom. Bila seorang lelaki berjaya menculik seorang gadis dan menyembunyikannya selama dua-tiga hari, ia akan rasmi menjadi isteri.


2.Menikahi haiwan di India
   India tak asing dengan pelbagai cerita tahyul, termasuk dalam perkahwinan. Suku Santhal di India percaya, jika seorang bayi perempuan tumbuh gigi di bahagian atas gusi terlebih dahulu, itu sebuah petanda ia akan dimakan harimau dalam waktu dekat. Kerana itu, ia harus berkahwin dengan seekor anjing untuk menghapuskan pengaruh buruk tersebut. Kisah ini dialami seorang kanak-kanak berusia sembilan tahun, Karnamoni Handsa, yang berkahwin dengan seekor anjing. Pernikahan ini dibuat meriah dan dihadiri 100 orang tetamu. Setelah upacara perkahwinan 'mengusir syaitan' selesai, si gadis boleh berkahwin dengan pemuda manusia.


3.'Menghitamkan' pengantin wanita di Scotland
    Ada kebiasaan unik dalam adat perkahwinan di Scotland. Saat perkahwinan, pasangan pengantin memakan isi perut domba dan pengantin lelakinya memakai pakaian sejenis rok. Selanjutnya, pengantin lelaki, keluarga dan rakan-rakan akan menyirami pengantin wanita dengan telur mentah, air kotor, sos dan susu basi.

Kebiasaan 'menghitamkan pengantin wanita' merupakan ritual pernikahan yang sangat lama yang dilakukan setelah ikrar perkahwinan. Pengantin wanita harus gemuk Berbeza dengan standard kecantikan umumnya, di Mauritania wanita cantik adalah wanita bersaiz besar. Bila seorang wanita akan berkahwin , mereka akan ditempatkan pada sebuah kampung yang disebut 'penampungan lemak' untuk 'menghilangkan' berkedut dan lebih menarik.

Ritual 'leblouh ini' dalam bahasa tempatan mewajibkan gadis yang akan berkahwin menikmati segala macam makanan agar gemuk dengan cepat. Menu makanan harian terdiri dari dua kilogram daging dan lima galon susu unta setiap hari. Jika mereka memuntahkannya, pegawai pengawas akan menyeksa mereka. Wow!!

4.Pengantin dilarang buang hajat
Tradisi di semenanjung Kalimantan ini tak kalah aneh. Setelah ritual pernikahan yang membahagiakan, suku Tidung mewajibkan pasangan pengantin perlu menunda membuang kotoran besar mahupun kecil selama 72 jam atau kira-kira tiga hari tiga malam. Sehingga, pasangan pengantin akan terhad makan dan minum dan diawasi agar tidak ke tandas. Jika menjalani ritual ini, pasangan akan menjalani perkahwinan bahagia, dianugerahi anak yang banyak dan sihat.

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. mcm2 hal...lawak pom ade jugak...
    tp ade lg yg advance!
    tak payah buat kenduri,suke sama suke je..duduk serumah...tak payah kawen pom...adehhh!

    BalasPadam
  2. adoi2 macam adat dan budaya....tp yg pelik2 x leh tima tuh...huhuhuhu

    BalasPadam
  3. 3 hari tak leh gi toilet... aduiii...

    BalasPadam
  4. haha..kalaulah kat negara kita pun ada ritual2 yang aneh dan tak masuk akal..macamanalah agaknya yer

    BalasPadam

jerit kat sini