BANDAR BIRU PENUH MISTERI.LIHAT!!!

BANDAR BIRU PENUH MISTERI.LIHAT!!!

Loading...
Di India, terdapat kota yang seluruh rumahnya bercat biru. Kota tersebut adalah Jodhpur, bandar kedua terbesar di negara bahagian Rajasthan, India. Terletak 335 kilometer (208 batu) barat dari ibu negara bahagian, Jaipur.

Bandar ini menjadi destinasi pelancongan yang cukup popular, selain keunikan warna biru yang menyelimuti seluruh penempatan, Jodhpur juga mempunyai laman berupa istana dan kuil-kuil. Bandar ini juga dikelilingi oleh tembok batu tebal.

Berkunjung ke tempat ini tidak perlu harus bergantung dengan musim, kerana cuacanya selalu cerah sepanjang tahun. Oleh sebab itu, Jodhpur dikenali juga sebagai "Sun City". Walaupun gelaran yang lebih terkenal disebut sebagai "Kota Biru".


Yang menarik, alasan penduduk mengecat rumah mereka menjadi biru masih menjadi misteri. Boleh jadi, bila kita bertanya mengapa mereka mengecat rumahnya dengan warna biru, mereka menjawab kerana warna biru akan membuat rumah mereka menjadi sejuk dan bebas dari nyamuk.

Namun demikian, beberapa sumber menyebut alasan-alasan berikut ini:

1.Warna biru dipilih mengikuti orang-orang berkasta Brahmana yang selalu mengecat rumah mereka dengan warna biru, kerana dewa-dewa biasanya selalu berwarna biru (pernah lihat film soal Dewa Krishna kecil?)

2,Warna biru untuk mengusir nyamuk
Menurut pendapat penduduk Jodhpur, warna biru boleh menyejukkan suasana rumah.(hhmmm...nice)



Untuk menikmati keindahan lanskap Jodhpur, ianya boleh dilihat dari Benteng Meherangarh. Benteng dengan tembok setinggi 35 meter ini mempunyai tingkap-tingkap batu untuk melihat pemandangan di luar. Dari tempat inilah kita boleh mengagumi jajaran rumah biru yang sampai kini masih diselimuti misteri.

Catat Ulasan

0 Ulasan