Jantung pisang tumbuh tanpa daun

Jantung pisang tumbuh tanpa daun

Loading...

YAN BESAR - Walaupun batangnya dicantas, namun sebatang pokok pisang di Kampung Teluk Mat Acheh di sini masih mengeluarkan jantung pisang sekali gus membuatkan pemiliknya terkejut kerana tidak menduga kewujudan jantung pisang berkenaan.

Seorang pekerja am, Hashim Awang, 39, berkata, dia berpengalaman selama 15 tahun menanam pokok pisang di sekitar rumahnya namun tidak pernah mengalami perkara sedemikian.

Menurutnya, pokok itu ditanam kira-kira tiga tahun lalu dan lebih sepuluh kali berbuah sebelum dicantas di bahagian tengah batang pokok pisang itu olehnya sebulan lalu.

“Sebelum itu, bahagian atas pokok pisang terbabit terkulai hampir menyembah bumi dan kerana itulah saya mencantas bahagian itu dengan harapan pokok pisang itu akan ditumbuhi daunnya semula.

“Saya biarkan begitu sahaja selepas mencantasnya sejak sebulan lalu. Namun terkejut apabila pada Khamis lepas, saya lihat pokok pisang itu jantungnya tumbuh tanpa mengeluarkan daun seperti kelazimannya,” katanya.

Hashim berkata, dia menganggap ia sebagai satu bukti kekuasaan ALLAH SWT dan diharap memberikan rahmat kepadanya sempena Maulidur Rasul yang disambut umat Islam 5 Februari lalu.

Sementara itu, isterinya, Noraskin Lat, 40, berkata, mereka akan terus memelihara pokok pisang itu bagi memantau perkembangannya terutama untuk mengetahui sama ada buahnya tumbuh atau tidak.

“Kami selalu menanam pokok pisang di kawasan sekitar rumah namun kebanyakannya mati akibat faktor tanah di sini yang kurang sesuai.

“Kami tidak sangka pula pokok pisang yang telah dicantas ini boleh hidup dan mengeluarkan jantungnya,” katanya.

Catat Ulasan

0 Ulasan