Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Tanggungjawab Isteri Pada Suami, Syurga

Assalamualaikum wbt..

(Sebelum jadi balu atau janda, elok aku bagi nasihat buat semua pengantin perempuan di luar sana)

Memiliki suami idaman, adalah impian semua wanita di dunia ini, lalu muncul semangat yang membara untuk menjadi isteri yang terbaik buat suami tercinta, tapi malangnya di tengah jalan kehidupan berumatangga, mata tiba tiba dah tak tertahan dengan debu yang menerpa ketika menyapu rumah, atau hati sedih melihat tangan yang menjadi kasar dan keras setelah bergelumang di antara kotoran pakaian dan sabun pencuci..


Di dapur pula masih banyak pinggan mangkuk yang belum di cuci, periuk kuali yang belum di gosok, dan gelas cawan yang masih berbaki air minuman, mula di naiki semut dan serangga..

Lafaz menjadi lelah mengenangkan kain baju yang masih terendam belum di cuci, yang sudah dicuci pula belum dijemurkan, dan yang sudah di jemur pada ampaian masih belum di angkat untuk di asingkan.., masih belum bergosok dan masih belum berlipat…

Anak anak pula cepat kotorkan diri, juga cepat laparkan diri lalu kencing serta berak merata rata..

Kemudian datang tetamu ketika rumah masih berselerak, kain baju dan pinggang mangkuk yang bertabur taburan seperti pasir di tepian pantai..Oh! apa yang aku nak masak malam ini?

Nanti petang suami pulang, ingin melihat rumah bersih dan kemas, ingin makan masakan sama rasa seperti masakan ibunya, ingin berehat menonton TV, sambil memesan makanan segera dan minuman panas seperti berada di restoran lagaknya..

Lalu menangislah wanita itu mengenangkan kehidupannya yang menyedihkan, beban kerja bertambah banyak tapi suami tak tolongpun, anak pula berak tapi suami tak ingin nak basuh, lalu hujan turun lantas suami terus tertidur membiarkan kain baju basah di jemuran..

Sebelum tidur suami berpesan, pakaian ke pejabat mesti disiapkan sebelum subuh, mesti bergosok dan stokin harus berbau wangi…

Dan di malam hari pula, masih ada kerja dari suami kepada isteri, yang mana isteri dibogelkan suami lalu dintindih sepanjang malam…

Ok, cukup sampai situ.

Persoalannya?, setelah korang para isteri buat semua perkara di atas, bersusah susah dari awal kahwin hingga hari ini, tapi kenapa suami masih tak bahagia hidup bersama korang?, sehingga sanggup marah korang, tengking korang, pukul korang, dan akhirnya ceraikan korang?

Kenapa?

Ok, sebelum tu, biar aku cerita pada korang akan apa peranan sebenar isteri pada suami secara batiniah, sebab korang dalam bab lahirian, semua dah tahu, semua dah pandai masak, kemas rumah, dan basuh kain baju, tapi dalam hati ada sifat yang tak betul seperti perasan diperlukan, perasan bagus, perasan di salahkan, perasan dibebankan dan sebagainya yang buat suami rasa tak best duduk sebumbung dengan korang lalu sanggup marah dan tengking korang, dan sanggup melihat korang menderita… isk…

Sebenarnya, ibu ibu dan puan puan sekalian, senang cerita, terdapat tiga jenis isteri,
Pertama adalah jenis yang derhaka pada suami, kedua yang Nampak taat tapi dalam hati derhaka dan yang ketiga adalah opposite pada dua golongan tadi, tidak derhaka pada suami sama ada secara batin atau zahir, dan dah tentu golongan yang ketiga akan masuk shurha, dan golongan kedua masih boleh di selamatkan dan golongan yang pertama eloklah belajar tentang kehidupan neraka supaya tidak janggal apabila tiba di sana kelak..

Kenapa jadi macam tu?

Begini ceritanya,

Korang tahu tak bahawa seorang anak itu tak boleh meninggikan suara pada ibunya, walaupun hanya berkata “Oh” sekalipun kerana shurga itu ada di bawah tapak kaki ibu.., dan dalam kitab ada menceritakan kisah anak yang soleh yang mana walaupun ibu bapanya derhaka pada Allah tapi mereka tetap melayani dengan baik sehingga Allah menaikkan darjat si anak tadi..

Moral cerita adalah kita tidak boleh marah atau tinggikan suara pada mak sampai bila bilapun kerana itu adalah perbuatan derhaka yang boleh membawa ke neraka..,

Bagaimana jika mak kita buat silap? Tak solat atau tak nak tutup aurat atau suka pakai barang kemas melampau lampau, apa kita perlu buat?

Tetap kita tak ada hak untuk marah atau tinggikan suara pada mak kita sampai bila bilapun kerana orang itu adalah mak kita, maka kita hanya boleh nasihat dengan lemah lembut, tunaikan hak sebagai anak dan serahkan pada Allah untuk membuat keputusan, di samping itu kita wajiblah berdoa agar ibu kita dapat membetulkan kesilapan mereka.., faham?

Kita tak boleh merajuk dengan mak kerana dosa mereka, hak kita sebagai anak tetap kena tunaikan, jaga makan minum mereka, tunaikan keperluan mereka walaupun mereka hidup derhaka pada Allah!

Kerana mereka adalah ibu kita dan shurga kita ada dalam ketaatan kita pada mereka tak kira siapa mereka dan dosa mereka..

Ok, bab ibu dan anak semua dah faham..

Tapi ramai perempuan tak faham bahawa shurga mereka ada pada suami mereka!

Korang tahu tak bahawa seorang isteri itu tak boleh meninggikan suara pada suaminya, walaupun hanya berkata “Oh” sekalipun kerana shurga itu ada di bawah tapak kaki suami?.., dan dalam kitab ada menceritakan kisah isteri yang solehah yang mana walaupun suaminya derhaka pada Allah tapi mereka tetap melayani dengan baik sehingga Allah menaikkan darjat si isteri tadi..,

Moral cerita adalah kita tidak boleh marah atau tinggikan suara pada suami sampai bila bilapun kerana itu adalah perbuatan derhaka yang boleh membawa ke neraka..,

Bagaimana jika suami kita buat silap? Tak solat atau kahwin dengan perempuan lain, apa kita perlu buat?

Tetap kita tak ada hak untuk marah atau tinggikan suara pada suami sampai bila bilapun kerana orang itu adalah suami kita selagi mereka tidak ceraikan kita, maka kita hanya boleh nasihat dengan lemah lembut, tunaikan hak sebagai isteri dan serahkan pada Allah untuk membuat keputusan, di samping itu kita wajiblah berdoa agar suami kita dapat membetulkan kesilapan mereka..,

Kita tak boleh merajuk dengan suami kerana dosa mereka, hak korang sebagai isteri tetap kena tunaikan, jaga makan minum mereka, tunaikan keperluan mereka walaupun mereka hidup derhaka pada Allah! walaupun suami korang mengaku tuhan macam Firaun,, tapi isteri firaun tetap masuk shurga kerana hak isteri adalah khidmat pada suami, faham?

Kerana mereka adalah suami korang dan shurga korang ada dalam ketaatan korang pada mereka tak kira siapa mereka dan dosa mereka..

Sesungguhnya, Isteri yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, maka semua ikan-ikan di laut, burungdi udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanyaberistighfar baginya dan Allah SWT mengizinkannya memasuki surga dari pintu mana saja yang korang kehendaki, apa lagi nak di kata?

Tapi aku tengok zaman sekarang, ramai perempuan yang selamba jer marah marah kat suami, siap tinggi suara lagi sehingga aku yang duduk sebelah rumahpun boleh dengar.., lepas tu berleter kat suami macam ibu yang berleter pada anaknya, tapi suami diam sahaja sebab takut kat bini, apa punya dayus ntah? Kenapa tak tempeleng sahaja perempuan yang mulut leser tu! Selamatkan mereka dari lidahnya di gunting dengan api neraka!

Aku tahu korang dah banyak servis kat suami dan anak anak, dah penat, dah masak, kemas rumah, dan basuh kain baju tapi kenapa nak cakap tengking tengking dengan suami jika suami buat silap?, ingat suami ni anjing ke nak kena salak hari hari.., cuba korang takut sikit kat tuhan, sekali korang mati tanpa keredhaan suami, tak cium bau shurga ler nampaknya.., oh..

Cuba korang cakap pelan pelan dengan suami, dan jika mereka buat salah dan dosa, korang tetap tak ada hak untuk marah atau tinggikan suara pada suami sampai bila bilapun kerana orang itu adalah suami korang selagi mereka tidak ceraikan korang, maka korang hanya boleh nasihat dengan lemah lembut, menasihat sambil menangispun takpe, dan tunaikan hak sebagai isteri lalu serahkan pada Allah untuk membuat keputusan, di samping itu korang wajiblah berdoa agar suami korang dapat membetulkan kesilapan mereka..,

Ini tidak, suami lepak minum teh tarik dengan kawan sepejabat korang berleter, suami tengok bola korang membebel, suami tidur kat ruang tamu tak tolong korang kat dapur korang menyalak macam anjing, lepas tu berangan nak dapat keluarga bahagaia konon, sedang suami hati tertekan tapi sebab lelaki jenis yang tak suka berkongsi masalah, maka korang teruskan membebel hari hari, sedar tak sedar, suami dah kahwin lain baru nak terhegeh hegeh mintak maaf dan bertanya, apa dosa saya bang?

Dosa kau adalah bercakap dengan nada tinggi kat suami!

Dah pergi mintak maaf dekat suami masing masing..Tak payahlah korang nak komplen suami korang pemalas, duduk rumah hari minggu pakai baju cantik-cantik tapi melepak depan TV sambil up date DVD movie.., lepas tu baca surat khabar, ataupun tidur, sedangkan apa salahnya tolong saya masak dan basuh baju?

Oii!! orang perempuan, masa suami korang bujang dulu, dialah kaki lepak dekat luar, mat rempit, kaki wayang, kaki pancing, kaki impak maksima, kaki bola dan sebagainya..
Bila dah kahwin dengan korang, kenalah duduk rumah jaga korang, jaga keselamatan korang, korang nampak jer mereka terbongkang depan TV atau lepak baca akhbar, tapi mereka sebenarnya sedang mengawasi keselamatan rumah tangga, tak percaya cuba korang buat-buat pengsan kat dapur, dah tentu suami korang dengan risaunya hantar korang ke klinik.., serius!

Ini bermakna , korang kena syukur bila suami lepak tak buat apa-apa kat rumah, korang nak mereka pergi mancing atau lepak dengan kawan-kawan kat kedai awek siam pekena tom yam sampai jam 3 pagi? Korang nak mereka pergi karaoke di kelab dandut? Tahu tak nak! Habis tu bila mereka lepak kat rumah, boleh pulak korang membebel macam syaitan!

Sebenarnya duduk di rumah adalah satu mujahadah bagi suami yang banyak kawan-kawan, jadi kurangkan penderitaan mereka dengan biarkan mereka dapat berehat dengan selesa, upah mereka dengan teh tarik dan keropok goreng.., urut belakang suami , dan sesekali gunakan cakar harimau, apa salahnya?,

Korang tahu tak? Antara ciri rumahntangga bahagia, suami lebih suka lepak di rumah bersama isteri berbanding lepak bersama kawan-kawan bujang, atau lepak sorang diri di tepi kolam memancing.. , biar mereka lepak kat rumah tak buat kerja, kerana lepaknya suami dirumah adalah tanda rumatangga bahagia, tau takpe!

Jadi, mulai hari ini, jangan sesekali meninggikan suara pada suami, kerana mereka adalah jalan anda ke shurga.., boleh InsyAllah?

Ok, habis satu bab, aku nak pergi kepada satu bab lagi yang lebeh penting dalam menceritakan bab derhaka secara batin ini..

Begini ceritanya…

Kebanyakkan perempuan memang cukup bagus dalam member khidmat pada suami dan anak-anak, rumah kemas, masakan sedap, kain baju berlipat cantik serta bergosok kemas, anak anak pula kelihatan bersih dan dapur serta bilik air sentiasa berkilat menyilaukan pandangan mata…

Tapi dalam hati ada benda tak baik.. Iaitu member khidmat dengan sangkaan bahawa suami berhajat padanya..

Sedangkan seorang isteri itu patut memberi khidmat dengan sangkaan bahawa dia yang berhajat pada suaminya, bukan suami berhajat padanya!

Nampak macam takde beza, tapi hasil berkhidmat di sepanjang perkahwinan akan dapat dinilai apabila suami rasa tak best dengan korang sebab korang dalam member khidmat, ada sangkaan bahawa suami berhajat pada korang, tak ke hampeh?

Kenapa jadi macam tu?

Begini ceritanya…

Seorang perempuan, yang member khidmat dengan sangkaan bahawa suami berhajat padanya.. apabila suami tegur sedikit tentang layanan yang kurang memuaskan, mulalah melenting?, apa abang ingat saya ni orang gaji ke? Abang ingat saya tak letih kerja kat pejabat? Abang ingat abang tu anak Raja? Ops, mungkin korang tak cakap macam tu kat suami, tapi dalam hati berkecamuk dengan perasaan macam tu, itu yang di katakan derhaka dalam hati…, dan hasilnya, korang akan buat kerja dengan tak ikhlas sebab hati bengang kerana suami asyik komplen tentang mutu servis korang yang memang teruk!

Masak tomyan rasa macam air panas bergaram, baik Abang makan Mee gee tomyam!

Jadi nak buat macam mana?

Maka korang kenalah memberi khidmat dengan sangkaan bahawa korang yang berhajat pada suami, bukan suami berhajat pada korang, yang mana seorang perempuan, yang member khidmat dengan sangkaan bahawa dia yang berhajat pada suaminya.. apabila suami tegur sedikit tentang layanan yang kurang memuaskan, maka dia yang akan minta maaf, tersenyum dan membaiki kesalahan dengan serta merta, yang lebih bagus lagi, kisah seorang wanita yang pertama sekali masuk shurga, yang mana di waktu hidupnya, apabila suami pulang, di hulurnya rotan supaya suami pukul jika ada mana mana servis yang tak memuaskan!

Tapi korang tak perlulah kena hulur rotan.., cukup dalam hati timbul perasaan memberi khidmat dengan sangkaan bahawa korang yang berhajat pada suami, kerana wanita itu mulia dan mencapai darjat yang tinggi di shurha adalah melalui amalan berkhidmat, dan korang dapat member khidmat kerana korang ada suami, tanpa suami korang tak dapat nak khidmat, maka koranglah yang berhajat pada suami dalam member khidmat yang seterusnya akan menaikkan darjat korang di Akhirat! subhaAllah!

Dan bagi yang tak tahu, sudah banyak hadith yang cerita tentang kelebihan khidmat, Antaranya,
Apabila seorang suami pulang kerumah dalam keadaan letih dan isterinya melayani dengan baik maka mendapat pahala jihad.

Seorang isteri yang menghabiskan malamnya dengan tidur yang tidak lena karena menjaga anak/suami yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba sahaya.

Lepas tu pulak, Isteri yang melihat suaminya dengan kasih sayang, maka akan Allah pandang mereka dengan penuh rahmat.

Kemudian, Isteri yang menyapu lantai dengan berzikir pula akan mendapat pahala seperti menyapu lantai Baitullah.

Lagi? Isteri yang memicit kepala suaminya tanpa disuruh baginya pahala 7 ketul emas, kalau di suruh?dapat pahala 7 ketul perak.

Nak lagi? isteri yang berkhidmat tanpa derhaka dalam hati, mendapat pahala seperti solat selama 12 tahun, lepas tu, isteri yang menjaga solat di awal waktu, puasa ganti cepat cepat, dan taat pada suami, maka Allah SWT mengizinkannya memasuki shurga dari pintu mana saja yang korang suka..

Tak cukup lagi? Korang masak lalu terkena bahang akan di jauhkan api nereka, jemur baju maka matahari akan berdoa keampunan dan akhir sekali korang akan masuk surga 500 tahun lebih awal dari suami dan menjadi ketua bidadari bla bla bla bla.. (panjang nak cerita)

Ok, cukup sampai sini.., moralnya adalah:

Berkhidmatlah pada suami dengan sangkaan yang betul iaitu korang yang berhajat pada suami, bukan suami berhajat pada korang, kerana wanita itu mulia dan mencapai darjat yang tinggi di shurga adalah melalui amalan berkhidmat, dan korang dapat member khidmat kerana korang ada suami, tanpa suami korang tak dapat nak khidmat, maka koranglah yang berhajat pada suami dalam member khidmat yang seterusnya akan menaikkan darjat korang di Akhirat! subhaAllah!

Kadang kadang cuba korang fikir, apa bezanya korang wanita Malaysia?, berbanding dengan wanita di Negara miskin seperti Bangaladesh, Kemboja, Burma, Pakistan dan lain lain pendalaman di Negara ketiga..

Mereka hidup dalam keadaan letrik tak ada, air kena ambik dari telaga, baju kena basuh dekat sungai, susu kena perah dari tetek lembu, masak roti guna tahik lembu sebagai bahan bakar, tepung kena tumbuk dengan batu.., tidur hanya di atas tanah dan rumah di buat dari tanah liat, dan mereka hidup sepeti ‘hamba’ kepada suami masing masing, lepas tu jika silap mereka akan di rotan, dan malam hari masih ada kerja dari suami kepada isteri, yang mana isteri dibogelkan suami lalu dintindih sepanjang malam…, rumah tiada Astro, DVD, atau kalkulator..,

Cuba korang fikir lagi, kenapa mereka di lahirkan di sana sebagai wanita yang hidup dalam Negara miskin? sedang korang rakyat Malaysia hidup mewah, air keluar dari kepala pair siap dengan penapis lagi, mesin basuh automatic, dapur ada blower, berhabuk sikit boleh vacuum, atas kepala ada kipas dan air cond, TV ada remote, tidur atas tilam empuk, duduk dalam rumah batu, ada internet dan boleh baca blog supervain hari hari..

Bersyukurlah jadi wanita Malaysia dan bersyukurlah dapat berkhidmat pada suami dalam Negara yang aman ini.., Allah dah takdirkan korang jadi wanita di Malaysia, kenapa nak bersedih lagi?

Bersyukurlah!

Sesungguhnya, isteri yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutuplah semua pintu-
pintu neraka dan terbukalah pintu-pintu syurga. Maka masuklah korang dari mana-mana
pintu yang korang kehendaki tanpa dihisab…

Nikmat mana lagi yang korang dustakan?

Sekian…



p/s...hahha...panjang lebar mamt ni berleter...
Jadi...kalau isteri tak taat pada laki macam ni...
salah ke...

saya ni manusia biasa.sedang berusaha untuk membaiki diri.sedikit tak bersetuju dengan pendekatan nasihat yang digunakan,sepatutnya ada unsur2 nasihat pada suami dan bukan hanya meletakkan semua kesalahan pada wanita. wanita adalah manusia yang lemah dan suami perlu memberi bimbingan.-misya


Sumber

Ulasan

  1. perempuan senang masuk syurga dan senang masuk neraka kan?

    Jom jadi isteri yang mithali jom!

    BalasPadam
  2. macam mana nk sabar kalu laki bergelar suami ni.. makin lama makin menyakitkan hati.. mula2 ada keja elok2..kena benti sbb ada masalah disiplin.. bini ni plak.. tolong cari keja kt suami.. bawak suami pindah dok dekat.. cari umah sewa.. semua dah elok.. mula2 rajin sgt keja.. sampai org suh apa pun buat.. tapi lama2 dah kenai kawan.. amik dadah plak.. bila dah kantoi ngn bini.. katanya dah benti.. skang ni plak asyik x g keja.. dalam seminggu keja 2 hari cuti 5 hari.. bos mana nk tahan ada pekerja x bertanggung jawab mcm tu.. barang2 umah.. dah mula terabai.. itu x dak.. ini x dak.. semua bini kena beli... bil api air x byr2 lg.. nt sewa umah plak.. bini dah tolong byr separuh pun x bersyukur lg.. nt ada anak plak.. nk bayar pengasuh lg.. keja penyegan.. taw tido ja hari2...tido tu lagi x cukup 3 hari x bleh bangun.. pinggan sendiri pun x bleh nk basuh... sebiji pinggan dia pun x bleh nk tolong basuk.. kalu tinggal sorang2 kt umah.. bini balik keja..tengok umah selerak mcm nk gila.. kain baju x reti masuk dalam bekas kotor.. pinggan cawan yg dh guna berketungging kt sinki.. bilik air bau hancing.. x reti nak cerok bg bersih... mangkit pg.. bini gerak elok2.. suh bangun p keja.. bangun2 tido balik.. bila dah terlewat siket..terus x nk g keja.. bini ni sabar lg.. siap masak sarapan/ mkn t.hari siap2 tinggal kt umah.. dah taw laki x p keja.. sbb apa... sbb kesian kt laki.. tu belum masuk bab segan semayang lg.. semayang pun puas suruh... tu pun semayang maqhrib saja.. bini ni dah dok mengandung.. laki plak dok bg bini stress.. esok2 bila bini mati.. baru dia taw...bini ni dah banyak sabar ngn laki.. tp ada laki pikir semua tu.. x dak kan.. baik idup x berlaki dari ada laki yg boleh wat bini jadi gila...jadi manusia bleh laki mcm tu.. biar la syurga bini terletak dibawah telapak kaki suami lain kalu suami yg dok ada perangai boleh bg bini jd gila.. setiap org ada sabar.. tp kalu kesabaran di pijak2 tanpa pikir hati bini.. lebih baik STOP setakat tu saja.. cukup la.. kita masih ada ALLAH s.w.t.. & DIA x pernah kecewakan kita.. apatah lg.. melupakan kita walaupun kadang2 kita lupa padaNYA...

    BalasPadam
    Balasan
    1. LAu dah cam tu gaya nye jgn tunggu lagi sebelum terlambat...cerita banyak nnt banyak plak dosa si isteri ni..

      Padam
    2. kick him out of the house.....itu tindakan terbaik

      Padam
    3. sepak dia keluar....laki jahanam

      Padam
    4. sabar..cari cara tuk sedarkan suami..

      Padam
    5. aiya.. bukan ker tugas isteri tu melahirkan zuriat jer n taat suami... kerja2 umah sumer bukan tanggunjawab isteri. untung kalo isteri nak buat. kalo isteri tak nak bukan ker jadi dosa kalo suami paksa... rasanya macam tu la..

      Padam
    6. suami jenis mcm nie mmg x akan sedar sampai bila2 pn..

      Padam
    7. Sebab tu Allah halalkan ceraikan walaupun Dia tak suka. Antara hikmah cerai ialah memberi ruang kepada suami/isteri utk jadi suami/isteri yg baik kepada suami/isteri baru.. Wallahua'lam..

      Padam
    8. Tuntut fasakh kalau rasa suami x bertanggungjawab

      Padam
    9. bizzon9: bukan gtu. memang keje umah bukan tanggungan isteri tapi klo laki dah sediakan dapur dan alatan memasak, isteri wajib masak. kalo laki xbuat ape mcm kat atas tu.. baru lah tak wajib. wallahua'lam

      Padam
    10. bizzon9: bukan gtu. memang keje umah bukan tanggungan isteri tapi klo laki dah sediakan dapur dan alatan memasak, isteri wajib masak. kalo laki xbuat ape mcm kat atas tu.. baru lah tak wajib. wallahua'lam

      Padam
    11. sabar dn cri jalan terbaik..blh rujuk dgn pakar kaunseling klrga..jika tiada pnyelesaian rujuk kt kadi..in sha allah niat yg baik akan allah permudahkan.

      Padam
    12. sabar dlm mghdapi dugaan..ppe pun blh rjuk pda pakar kaunseling rmhtgga.

      Padam
    13. sabar dn cri jalan terbaik..blh rujuk dgn pakar kaunseling klrga..jika tiada pnyelesaian rujuk kt kadi..in sha allah niat yg baik akan allah permudahkan.

      Padam
    14. sy ada seorg kawan rapat seofis...kisah dari abg dia sendiri...abg dia seorg gangster...penuh satu badan dengan tatoo...seorg yg kaki pukul...kaki judi...kaki perempuan...kaki arak...kaki dadah...setiap kali kalah judi dan mabuk balik rumah abis bini kena pukul...tahap dh mcm syaitan bertopengkan manusia lelaki ini...tetapi akak ipar dia sabar...kerana dia ingat syurga dia ada di suami dia...setiap hari berulang kejadian ini...smpi la satu tahap...dia buat solat hajat setiap malam...sehinggakan satu malam...suami dia terjaga dari tido...sambil menangis..meminta maaf kepada isterinya atas kelakuan dia...atas dia tidak bertanggungjawab kepada keluarganya....setalah kejadian itu..dia berubah menjadi seorg suami dan ayah yg bertanggungjawab...sikit demi sedikit dia buang tattoo dia...walaupun perit..tp kerana mimpi itu dia berubah...tetapi dia tetap teruskan solat hajat..setiap mlm...sehingga kini...alhamdullilah..sesungguhnya hidayah itu milik allah...wallauhalam

      Padam
    15. entry kt atas 2 sgtla bgs...tp x terpikir kah dye yg wanita ni ade hati dan perasaaan..kalau org laki lau org puan buat g2 pn dye mrh..awak ingt laki2 zmn skrg ni bags sgt ke sampai kami wanita blh bersabar..elok2 wanita msak..jg ank..blh d katakan semua nya kitorg buat tp laki seronok2 duk berfb n berwechat dgn wanita lain..memg seng ckp mcm mn laki x cri wanita lain tp tahukah anda yg semua keruntuhn rumahtangga bermula dr lelaki???kalau lelaki btl2 bertanggungjwb wanita xkn mudah2 nk mrh2 n membebel..kalau hari minggu suami tlong isteri kt rmh apa slhnye??adakah tolong isteri 2 satu dosa??

      Padam
    16. Tuntut fasakh kalau rasa suami x bertanggungjawab.. klu nak komplen sana sini pasal suami .. tk puas ati tu ini.. smpai tahap nak tiggikan suara baik tkyah teruskan.. tuntut sahaja fasakh daripda perbuatan awk tu menyebabkan derhaka pada suami.

      Padam
  3. @bravo sokmo
    amboi..panjangnya bravo sokmo berleter..gelihati bila baca..
    tapi mmg betul kata bravo..laki macam ni tak yah tungguh...menyeksakan,sesak napas!!!
    tinggalkan jer..
    jangan tak tahu...isteri teraniaya pun punya hak sekarang..

    Banyak saluran yang kita ada...

    BalasPadam
  4. Yang penting suami isteri tahu kenapa ada perkahwinan..!? he.. he..

    Isteri sentiasa sarat dengan tanggung jawab! suami kenalah tolong mana yang patut, jangan malu sidai kain dijemuran..

    sesekali pujilah masakanya sedap.., nercaya hilanglah penat lelahnya seharian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tugas suami utk sediakan mkn minum.. Xde plak dlm islam kt sediakan mkn minum tu mksudnya suami kena sediakan duit, yg lain semua isteri uruskan.. Isteri pun manusia jugk, bukncrobot.. Tau pent lelah, lg2 kalau isteri yg bekerja... Isteri bukn kuli suami, puaskn nafsu mlm hari, jd org gaji pg hari, jd jgn d lyn mcm tu.. Isteri teman hidup sepjg hyt, wanita yg suami janji akn jg dan cinta sepjg hidup.. Tlg menolong dan tolak ansur kan kunci bhgia.. Wanita lg hormat lelaki yg tau erti nk tlg isteri... Kalau bebankn isteri semua kerja dan suami goyang kaki mcm bos, buat apa kahwin..? Perkahwinan mcm tu menyakiti isteri dan perkhwinan yg menyakiti psgn haram hukumnya dlm islam... Syurga d bwh tpk kaki suami tp jgn gunakan hak tu utk aniaya isteri.. Trlupa suami yg x tunaikn tggungjwb besar dosanya..? Sediakan kehidupan yg selesa utk isteri pun tanggungjwb suami, dan jgn bebankn isteri dgn kerja ialah salah satu cth..tugas suami jgn buat isteri derhaka, tp kalau isteri d lyn mcm hamba, mmg isteri akn mrh sbb isteri manusia jugk, ada perasaan.. Maaf kalau sy kt artikel d ats sgt berat sblh... Sy doakan kt semua jumpa psgn yg memahami, dan buknnya ambik kesemptn dgn psgn..

      Padam
  5. Tq kak...bagus entri ni...rasanya semua wanita kena baca

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagus hape....pandangan yg bukan 100% betul pun....this is ridiculous!

      Padam
  6. Tq kak...bagus entri ni...rasanya semua wanita kena baca

    BalasPadam
  7. @Mohd Firdause
    mmg patut baca..utk panduan bersama

    BalasPadam
  8. Taat pada suami bertempat, berlandaskan agama. Kedua suami isteri sedar dan patuh pada allah, faham tanggungjawab dan bersama sama menjaga keharmonian rumahtangga.
    Kalau sekadar masalah kecil, selesaikan, hadapi dgn berhemah.hati perempuan mesti panas bila merasakan diri terbeban dgn kehendak rumahtangga, bila suami tak membantu dan ditakutkan dengan ayat , 'jaga suami, nanti diceraikan atau dimadukan.'.ada kalanya cerai itu jalan terbaik utk melindungi dari keengkaran yg berpanjangan, bila hati sukar utk menghormati suami. Bukan semua kes kahwin lain disebabkan kekurangan isteri, mungkin kerana sebab yb mudah, suami mampu berkahwin lain. Taat pada allah, insyallah segalanya akan mudah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju zaman sekarang tak mcm... zaman dedulu zaman mak ayah kite... contoh terdekat mcm kawan sya... dia punya patuh pada suami dia... but suami x menghargai...geram pulak saya dibuatnya. Lagi kesian kawan sy ni anak yatim. punca meninggi suara cz kawan saya ni suh laki dia solat n benti berjudi. Tak masal2 kne penumbuk sebiji dari laki dia... dah la orgnya kecik jer... sgt kesian ok... tulah zaman skrg jgn menilai setiap kesalhan yg wanita buat. Sebenarnya terjadi wanita begini jugak adalah di sebablan LELAKI... so kaum adam kukuhkan ilmu agama dulu jika nk berumahtangga. Sebab ada yg perlu membimbing kaum hawa. Bukan kaum hawa yg membimbing kaum adam... just share my opinion.. lau rase sy salah harap dimaafkan... salam jumaat

      Padam
    2. Setuju zaman sekarang tak mcm... zaman dedulu zaman mak ayah kite... contoh terdekat mcm kawan sya... dia punya patuh pada suami dia... but suami x menghargai...geram pulak saya dibuatnya. Lagi kesian kawan sy ni anak yatim. punca meninggi suara cz kawan saya ni suh laki dia solat n benti berjudi. Tak masal2 kne penumbuk sebiji dari laki dia... dah la orgnya kecik jer... sgt kesian ok... tulah zaman skrg jgn menilai setiap kesalhan yg wanita buat. Sebenarnya terjadi wanita begini jugak adalah di sebablan LELAKI... so kaum adam kukuhkan ilmu agama dulu jika nk berumahtangga. Sebab ada yg perlu membimbing kaum hawa. Bukan kaum hawa yg membimbing kaum adam... just share my opinion.. lau rase sy salah harap dimaafkan... salam jumaat

      Padam
    3. sgt setuju, semua kena bertempat. tambah2 kita ni hamba akhir zaman. baik sgt sgt, amik kesempatan. huh

      Padam
  9. Taat pada suami bertempat, berlandaskan agama. Kedua suami isteri sedar dan patuh pada allah, faham tanggungjawab dan bersama sama menjaga keharmonian rumahtangga.
    Kalau sekadar masalah kecil, selesaikan, hadapi dgn berhemah.hati perempuan mesti panas bila merasakan diri terbeban dgn kehendak rumahtangga, bila suami tak membantu dan ditakutkan dengan ayat , 'jaga suami, nanti diceraikan atau dimadukan.'.ada kalanya cerai itu jalan terbaik utk melindungi dari keengkaran yg berpanjangan, bila hati sukar utk menghormati suami. Bukan semua kes kahwin lain disebabkan kekurangan isteri, mungkin kerana sebab yb mudah, suami mampu berkahwin lain. Taat pada allah, insyallah segalanya akan mudah.

    BalasPadam
  10. @xature btul tu. Puji masan suami. Pernah praktikkan pkar motivasi mana ntah punye ceramah. Awal2 kawin dlu slalu puji sedapnye kalau sbg masakkan. Bila dh masakkan, puji lg. Mmm sedapnye. Pastu g tau dia klu dia free, masakkanla. Walaupun hakikat biasa2 jer dia msk. Kesudahannya sampi skrg hb rajin masak.cth ke 2. Klu hari hb x keje, umah sepah, jgn trus dok kemas dlu. Dok sebelah hb sambil tgk rancgan pg, pastu ckpla "untung ayg dpt suami cm abg. Syg sangat... lg syg klu abg tlg kemas pn ni n sy masak sarapan'. X pun ' abg masak sarapan, sy settle dpn' upahnye night services. Senyum cara umpan. Lama2 nnt... konpem dia rajin. Tp ia makan masa. Mgkin 3 tahun perkahwinan bru dia akn pandai sidai bju, basuh baju, masak, settle kan anak. Tapi tyme awal2 pertolongan, jangan mengharapkan kesempurnaan. Ni kisah benar. Skadar perkongsian. Pernah dlu hb tlg lipat kain bju. Org laki lipat, x mcm isteri. Dgn terbalik, kecik besar, senget2. Tp sy x pernh marah. Bila sy ada masa, sy akn btulkan balik. Ada sekali dia prasan sy btulkn balik. Dia kecik ati. Sy kata kt dia. Saya x prnh marah dia lipat tunggang langgang. Sy bsyukur. Skurang2 nye bila blipat wpun cenggitu, xler susah nk cari bju. Sy g tau tuj sy betulkn balik sbb nk susun dlm almari. Klu kecik bwh, besar atas, nnt tumbang. Pasni klu sy x sempt nk lipat, awk lipat jer. Lipat jer cmner, nnt ade masa sy susun. Tujuan sy sebenarnya nk bg rangsangan spy hb ringan tulang. X pun selidik dan perhati kerja rumah tang mana dia suka. Bila dh tau, suruhla dgn cara berhemah... :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. untung ade isteri mcm ni.. org laki ni memang sedia maklum la malas nk buat kerja umh.. tapi memang betul.. kalau kena dgn caranya atau upahnya.. silap2 boleh lagi pandai menguruskan umh drp isteri.. semuanya bukan ambil masa yg sekejap.. boleh cecah 2-3 tahun jugak.. tapi kemudahannya boleh smpai 100 tahun.. yg penting hormat pd suami yg sedia rela menanggung semua dosa2 isteri dan anak2nya..

      sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Sekiranya aku (boleh) menyuruh manusia menyembah manusia nescaya aku akan menyuruh isteri menyembah suaminya."
      (Hadis riwayat Abu Daud)

      Padam
  11. ramai org islam (melayu esp) lupa. ya, syurga di bawah tapak kaki ibu. ya, syurga di bawah tapak kaki suami.. tapi dah lupa ke - bila seorg ibu / bapa meninggal, doa anak yg soleh menjadi pembekal untuk ke syurga. and.. kalau isteri tak masuk syurga, suami pun tak masuk juga. so it's a circle. kenapa semuanya nak salahkan isteri? kita ni manusia juga, kalau tugas mencari rezeki pun kita, buat kerja rumah pun kita, jaga anak pun kita while suami takde pun rasa nak memperbaiki diri, bersenang lenang dgn service yg kita beri (sometimes ada hati nak komplen!).. and yet bila kita rasa frustrated, kita berdosa.. baik kawin dgn robot kot?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Isteri ttp isteri...alquran dan sunnah jng dicangahi....tak berapa suka diam adalah lbh baik

      Padam
    2. org pompuan bab berkira no 1.

      Padam
    3. Isteri tetap isteri.. Dan suami tetap suami... Jgn lupa tu. Gagal suami didik isteri, suami jugak diheret keneraka. Maka jadilah lead by example. Jauh beza antara khidmat "tanggungjawab" dengan ihsan. So nak masuk syurga jgn harap isteri yang jaga yer, suami pnya tanggungjawab sebenarnya yg kat atas tu. Adat kata org perempuan duduk dapur kemas rumah etc... Agama tak kata. So nak pilih satu or praktik keduanya dengan hemah? Kalau ikut yg adat saja, nnti isteri derhaka. Nak ikut yg agama, nnti suami x dapat bermalas2 mcm biasa. So praktik kan kedua2nya dgn guna kaedah kerjasama. Aman damai rumah tangga. Unless redha mcm suami ku, ikut agama laaagii bahagia.

      Padam
  12. Berbicara amat mudah... apa2 pun isteri tanggungjawab suami...agak2 kalau lelaki tu jadi perempuan mcm mana ye?
    Allah uji kita dari macam2 sudut..sebelum kita salahkan orang lain..muhasabah diri dan cari penyelesaian terbaik...doa doa doa...

    BalasPadam
  13. Berbicara amat mudah... apa2 pun isteri tanggungjawab suami...agak2 kalau lelaki tu jadi perempuan mcm mana ye?
    Allah uji kita dari macam2 sudut..sebelum kita salahkan orang lain..muhasabah diri dan cari penyelesaian terbaik...doa doa doa...

    BalasPadam
  14. akhirul zaman....
    bila lelaki bukan lagi bersifat pelindung...
    bila wanita telah hilang sifat pemalu...
    bila manusia saling bersikap sambil lewa dan ambil mudah dlm segenap perkara...

    BalasPadam
  15. Bila dah baca ni baru tersedar how lucky am I to have my husband..sebenarnya dah lama sedar cuma bila dah penat buat kerja rumah kadang aku pun pandai marah gak..kadang marah x bercakap langsung sampai esok dah bangun baru bertegur..kadang tu berleter jugak..harap lepas ni dapat tahan diri dari marah..huhuhu..semoga di permudahkan..

    BalasPadam
  16. Semoga aku di jauhkan dari api neraka..

    BalasPadam
  17. bravo sokmo... boleh minta fasakh... klu suami mcm tu... perempuan jgn la lembut sgt pada suami mcm tu... cari yg terbaek... sbb tu kene cari bakal suami yg ada ciri2 taat pada syariaat... simpati dengan bravo sokmo... boleh rujuk pejabat agama... klu dah pasal terjebak ke dadah tu mmg dah melampau... tiada tanggungjawab... pentingkan diri sendiri... mohon panjangkan pada jabatan agama yg terdekat...

    BalasPadam
  18. Simpati degan bravo sokmo... mohon panjangkan kepada pejabat agama sebab kes anda dah teruk sgt.. suami malas ok lagi.. tapi klu dah terjebat dengan dadah benda tu dah jadi serius.. dalam bab tu takle dah lembut sgt... mohon sgt2 panjangkan pada pejabat agama... sayang suami bertempat...

    BalasPadam
  19. Salam.kalau suami yg x bertanggungjwb,x bg nafkah n slalu mengeluarkn kata2 kesat kat isteri cmne ek..sakit jiwa isteri cmni..dah bersabar dah, tp bile x tahan meninggi suara jugak,tp mintk maaf balik.

    BalasPadam
  20. Kalau suami mcm celaka..jgn hrap isteri umpa bidadari....simple. dlm rumahtangga kna tolak ansur...suami kna fhm isteri...isteri penat jaga rumah jga anak..jga mkn pakai mnum suami...jgn la suami ambl kesempatan...nk lepak xda bini y mrah...tp klu hri2 kluar lepak...bini mana xbernanah...gittewwww...

    Knapa org perempuan bila kawen bleh ubah hdup dia 360darjah..knapa lelaki xbleh ubah?...

    Xmau dgr bini berleter..tlg bini dkt umah....ikut sunnah rasulullah...xda isteri y nk derhaka dkt suami...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ikut sunnah tu xwajib..yg yg wajib tu kne buat.jgn derhaka.laki nak faham atau tak tu blakang kira.dah jadi isteri so terima jela.jgn ckp byk.

      Padam
    2. Cerita pasal sunnah tu lain kira.xwajib pun ikut. Tapi yg pempuan nk berleteler walau laki buat salah tu ape hal?? Dah laki mcmtu..cakap la baik2..nak masuk neraka ke ape?

      Padam
    3. setuju jugak ! susah kan nak terima kalo hakikatnya lelaki punya tanggungjawab lagi besar...

      Padam
    4. setuju kenapa org perempuan bila kawen bleh ubah hdup dia 360darjah..knapa lelaki xbleh ubah? hidup simple,klu lelaki beri kerjasama,bertolak ansur,memahami isteri...i.allah rumah tga akan aman....

      Padam
  21. Nasihat yang berguna kak tie..

    BalasPadam
  22. Nasihat yang berguna kak tie;)

    BalasPadam
  23. Lawak tol! Sejak ble plakla masak, jaga anak, basuh baju tu jd tugas isteri???cbe bawak mai dalil yg kte camtu, bkn ke sediakn makann, pakaian, tempat tggl tu tanggungjwb suami ke? Melayu, melayu...kl laki beli beras, tp isteri yg masih kne masakkn beras tu supaya menjadi makanan, bukan ke da sparuh tanggungjwb suami tu isteri yg tlg buatkn? Byk lak cekadak kl bini masak xsedap nk komplen, Pdahal bini da tlg suami laksanakn tanggungjwb dia????Dahla xnk laksanakn tanggungjwb sendiri, lg nk gunakn syurga neraka sbg bahan nk ugut isteri???wajar ke camtu?tu yg org bkn islam tgk org islam kte islam ni buat zalim plak....dahlah suami tu laksanakan tanggungjwb dgn tak sempurna, lg maen ugut2 plak isteri, agak2 suami tu dpt ke bau syurga tu nnti??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sblm kawin,kena taat ibu ayah,wpun ibu ayah tu buat jahat,sbb diaorg katanya kita.
      Selepas kawin,dah beralih,kena taat suami walaupun suami mcm firaun,selagi x kena cerai.

      Ni bkn kes ugut2,dah mmg ada dlm ajaran agama.mmg masak smua tu tanggungjwb suami,tp jgn lupa,kalo suami dah beli brg masakan,wajib isteri yg menyiapkan brg trsebut.

      Ada hadis nabi,kalo seorang isteri dibenarkan utk sujud kpd manusia,pasti disuruh sujud kpd suami.

      Tp xpqlah,yg komen ni pun,seorang pompuan,pompuan kalo x beremosi,bkn pompuan namanya.

      Padam
    2. Berdiam itu jalan selamat kalo x setuju.takut tersalah bg 'fatwa',ada plak yg ikut,dpt 'dividen' brkekalan

      Padam
    3. betul2...setuju dgn u Lana. ade ustad bg tau. tanggung jwb memasak, bsh, jg & didik anak.. tanggung jawab suami, walopon isteri die tdk bekerja... sebenar nya itu semua tanggung jawab suami.. sehinggakan suami kene suap nasi ke mulut isteri kalo isteri enggan berbuat demikian.. smpai tahap itu tanggung jawab suami pd isteri.
      sbb tu berlaku bnyk penceraian zaman sekarang.. sbb xikut cara Islam..
      semua org tau kudrat wanita xsehebat suami.. sbb tu isteri dpt pahala yg SANGAT BANYAK bila buat keje2 rumah sbb itu semua bukan tanggung jawab die

      korg2 yg kawen ni da pegi kursus kawen kan??

      Padam
    4. Shah wife perlu taat pada suami, dan suami juga wajib jalankan ttgjwb dia kat rumah. Ni kita ikut hkum agama ni. Jgn lupa kalau isteri gagal jadi taat, adalah kegagalan suami sbb tak jaga hak dia. So isteri duduk neraka, suami pun ditarik sama. Jgn lupa tu..

      Padam
    5. betul la lana ! susah kan nak terima tugas suami sebenarnya semua tu...hakikatnya...abis...kalo makan sendiri pun bini tanggung...apeke hei nya kan...lelaki zaman sekarang..yang bagus, alhamdulillah la...kalo tak...doa kan la...

      Padam
    6. How typical bila lelako jawab konon kita tak kenal fatwa or sesuka hati tak terima agama. Baik berdiam. Men. Mana yg senangkan diri itu yg ikut.

      Yep. Masa study dulu di UIA rata2 ustaz ustazah cerita Nabi kita sendir turun ke dapur n buat kerja rumah. Ni meleis men kita nak maintain lifeatyle bujang dia. Baik maintain bujang. Pandai bg hukum syurga neraka mcm dah confirm masuk syurga. And yes semua ni mmg tanggungjawab lelaki. Through and through. So i say back to u para lelaki, tak tau  baik diam sahaja. Nt dosa.

      And not all.guys are the same. Suami saya adalah yang terbaik sekali Tuhan beri pada saya.kita lakukan semua benda sama2 kerana kami faham tanggungjawab masing2.

      Again these people talk with the syurga neraka things. Please study this hukum hakam in depth firat. Because i did.

      Padam
    7. How typical bila lelako jawab konon kita tak kenal fatwa or sesuka hati tak terima agama. Baik berdiam. Men. Mana yg senangkan diri itu yg ikut.

      Yep. Masa study dulu di UIA rata2 ustaz ustazah cerita Nabi kita sendir turun ke dapur n buat kerja rumah. Ni meleis men kita nak maintain lifeatyle bujang dia. Baik maintain bujang. Pandai bg hukum syurga neraka mcm dah confirm masuk syurga. And yes semua ni mmg tanggungjawab lelaki. Through and through. So i say back to u para lelaki, tak tau  baik diam sahaja. Nt dosa.

      And not all.guys are the same. Suami saya adalah yang terbaik sekali Tuhan beri pada saya.kita lakukan semua benda sama2 kerana kami faham tanggungjawab masing2.

      Again these people talk with the syurga neraka things. Please study this hukum hakam in depth firat. Because i did.

      Padam
    8. setuju sangat2 dgn puan Nadeela Dzulkifli..masing2 ad tanggungjwb kn.so,sama2lah melaksanakan tggungjwb tu..satu lgi utk pembetulan ye,didik ank actually adlh tggungjwb isteri.bkn suami.maafkn sy kalau sy tersilap.

      Padam
    9. Err.. En Shah, kalo yg sedia barang utk masak, tempat tinggal etc tu si isteri.. Cemana la plak ye...

      Padam
    10. Simple je.kalo sediakan brg tu semua pun isteri yg sedia,maksudnya sama as isteri tu rela or trpaksa.kalo rela,alhamdulillah.kalo trpaksa,mksudnya isteri tu dulu gagal,gagal sbb apa? Kenapa masih pilih lelaki sebegitu utk dijadikan suami?

      Again,Nabi kita dah kata,dlm neraka ramai Anita.antara puncanya? Encik goggle ada.Cuba Google.

      Mmg kalo saya letak sini,org cakap suka2 main syurga neraka.wanita zaman skrg hebat2,hukum n dalil boleh dibengkokkan ikut peredaran zaman.

      Eh,isteri firaun masih taat kpd firaun even firaun tu sgtlah kufur.
      Suami korang aku xrasa jahat mcm firaun kot?

      Bersyukurlah ada suami,kang kalo xde,pegang status janda,sibuk nak mencari lagi smpaikan suami org pun nak dikebasnya.kalo dah ada,berbaktilah.suami x sempurna? Tuuuuttt x pnjang? Wallet x cukup tebal? Well,u know want to do.

      Padam
  24. Nasihat yang bagus, komen yang perlu di baca..tetapi bernasihat biar berlandasan dan ada caranya..quran dan sunnah pembimbing utama..dalam agama tidak sekejam seperti yang diceritakan di atas. perlu lebih berhikmah dalam bernasihat. Sedangkan solat rasulullah bersabda " Buatlah seperti kamu nampak aku solat". Kita melakukan ibadah semampunya...tidak terlalu memaksa tidak lalai terus. Ingatan ini untuk saya dan kita semua...mengingatilah sesama kita tetapi jadikan quran dan sunnah sebagai panduan untuk menasihati..bukan komen dan lontaran Aqli ( akal ) sahaja seperti orang-orang bukan islam

    BalasPadam
  25. Pnulis ni mcm lelaki pmalas jer.. smua nk suh ppuan buat padahal kj ppuan jg suami n ank jer.. sian la istri .. kalau aku dpt laki cmni mmng gud bye lah.. bajet bagus

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jaga anak n suami je? Hmmm,betul kot?no wonder la suami kawin lain or tinggalkan isteri.sbb krja isteri mudah sgt.
      Bibik pun lg bagus jaga anak,malah boleh buat krja rumah smbil jaga bosddia(suami)

      No wonderla

      Padam
    2. Dia igt jaga suami n anak tu macam jadi pak guard jadi pak pacak je.

      Padam
    3. Obviously shah ni belum bersedia kahwin... Or if dah kahwin, lupa nak beri perhatian masa kursus kawen dulu, hmm.. Kesian.

      Padam
    4. Shah ni kurang kasih sayang agaknya.

      Padam
  26. Pnulis ni mcm lelaki pmalas jer.. smua nk suh ppuan buat padahal kj ppuan jg suami n ank jer.. sian la istri .. kalau aku dpt laki cmni mmng gud bye lah.. bajet bagus

    BalasPadam
  27. Alhamdulillah setakat ni suami ku tak pernah berat tulang sm2 menggals tgjwb.... pg2 aku gosok baju sekolah ank2 dan baju kerja...dia uruskan ank2 bgun tdor mandi bekfes dan hantar kesekolah....then seblm kuar ke pjbt mesti cari aku agar salm dia cium pipi kiri kanan dan dahiku dicium serta diakhiri cium bibirku...dah 15thn tiap2 pg rutin sblm ke pjbt tak pernah lupa.... sambil nk kuar rmh ke kereta pasti dia buang sampah terlebih dulu.... byk kerja ku menjadi ringan..x pernah aku ajar atau suruh dia buat semua tu.... ini reality bkn angan2... syukran ya Allah...

    BalasPadam
  28. Bukan hanya perempuan kena baca,lelaki pun kena baca juga.

    BalasPadam
  29. Korban sedikit dan sementara je TP dapat ganjaran besar lg berkekakalan x mau ke...Nikmat apa yg kamu dustakan...

    BalasPadam
  30. great reminder...TP kan, mengikut hukum syariah/islam..isteri merupakan PEMBANTU kepada suami.. sebenarnya, kerja memasak mengemas, etc..adalah kerja suami , dan isteri hanya pembantu. atas kasih sayang isteri, maka isteri menyediakan smua utk suami (dgn harapan suami sentiasa syg n menghargai isteri)..jadi saya amat lah tabik kepada suami2, yg ada sebahgiannya menolong isteri di dapur, dan mengorbankan impak maksima/DVD/dan sebagainya..untuk meringankan bebanan isteri yg sama2 mencari nafkah di luar sana utk kurangkan bebanan tnggungjwb suami memandangkan tarafkehidupan kat luar sana makin meninggkat. Jadi sama2lah , tlg membantu isteri..pompuan berleter tu sbb letih la tu..mcmmna kita selalu kena dgn mak kita;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hakikatnya begitulah..hati perempuan terletak kat mulut..apa yg rasa x puas hati terus dikeluarkan,kalau pendam lama2 pun susah juga..tapi seeloknya isteri kalau nak menegur suami biarlah berhemah...biarkan suami cukup rehat,cukup makan...slow talk la...pasti sisuami akan terima juga nasihat isteri sedikit sebanyak

      Padam
  31. Nice post psl isteri..mmg kdg2 isteri ni dia emo pkir psl kje dia je...

    Yg psl isteri berleter pada suami dan suami diam je...khalifah umar al khattab pun diam je semasa isteri dia berleter..tp x bermakna dia dayus kn?

    BalasPadam
  32. macam mane pulak kalau suami tu sanggup tuduh isteri dan ibu mertua dia sihirkan dia sbb dengar ckp ayah n kakak die??? sedangkan dia sekeluarga solat pun ntah kemana..

    BalasPadam
  33. saya belajar juga, suami memang jambatan untuk isteri ke syurga..dan saya taknak nafikan juga bahawa memang ada suami yang jenis suka mengambil kesempatan di atas kebaikan isteri...apapun yang berlaku, setiap kita memang berhak diuji dengan berbagai cara olehNya, dan Dia tidak menguji dengan sesuatu yang tidak mampu kita tanggung...bila diuji dengan suami yang tidak baik, kuatkan diri dengan merenung kisah Asiah isteri Firaun....

    BalasPadam
  34. Setuju dengan Lana Caliana. Kerja rumah tu bukan memang 100% tugas isteri sampai begitu sekali isteri kena tunduk. Bukan ke isteri tu jadikan dari tulang rusuk suami untuk di jadikan teman. Atleast ade tolong menolong. Tak kena batang hidung sendiri.. ermmm

    BalasPadam
  35. walaupun pnjg berjela ttap ku gagahi utk mmbaca sebab ini adalah realiti zmn sekarang.. sgt menyampah bila berhadapan dgn situasi seorang isteri mengarah2kan suaminya untuk ambil itu dan ini dengan suara yg tinggi plak tu.. rasa kesian tgok suaminya.. kan lebih elok bila minta bantuan dgn suara yg lemah lembut dan di mulakan dgn ' abg,TOLONG ayg angkat brg ni.. brg tu..' perkataan 'tolong' dan terus mgarah2kan itukan sgt berbeza.. ini x terus direct ckp kat suami dpn kawan2 plak tu.. nak xnk si suami ni pun trpaksa la buat ape yg si isteri arahkan.. so moral of da story,sebagai isteri jgn suka jadik pengarah filem or drama yaa..suamimu bukan pelakon pementasan yg kamu kehendaki..nauzubillah.. mintak2 dijauhkan ..jika x trsengaja cpt2 mintak maaf mnx ampun agr suamimu x trasa hati.. wallahualam

    BalasPadam
  36. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  37. alhamdulilah terima kasih berkongsi ilmu yang bermanfaat sy akan bimbing bakal zaujah sy ke syurga insyallah

    BalasPadam
  38. Suami dalam cerita tu xikut pun sunnah rasulallah saw sbg suami yg bantu aisyah,yg jahit baju sendiri,yg suka bergurau dgn isteri.masya allah.nabi muhamad contoh terbaik suami soleh.

    BalasPadam
  39. Assalamualaikum.
    Kaum hawa kalau tahu hukum hakam,takut nak bergelar isteri. Begitu juga dgn kaum adam,dosa sendiri tak tertanggung,ini pula nak tanggung dosa si isteri lagi.. Oleh itu,belajarlah ilmu agama,hadir majlis agama,berpegang pd Al-Quran dan sunnah, insyallah kita akan lebih bersedia dan yakin dalam berumah tangga, si suami atau si isteri akan mendapat kebahagiaan...jika bukan didunia,mungkin diakhirat...pilihan ditangan masing2..jika ada mslah,itu tnda Allah syg kita..beri ujian pd kita..dan bila kita berjaya tangani mslah itu...Allah Maha Besar wahai sahabat sekalian...yakinlah akan Janji Allah SWT..tolonglah sahabat seIslam ku,YAKIN dalam ibadah seharian kita...ganjaran Allah diluar jangkaan..."sesungguhnya hidup ku dan mati ku hanya kerana Mu ya Allah"

    Jika sy tersalah tulis,mohon maaf dunia & akhirat..tegurlah sy,sy terima dgn hati terbuka,krna kita sementara didunia,abadi diakhirat.. Yg baik datang dr Allah,yg buruk adalah dari kesilapan sy sendiri..

    BalasPadam
  40. suami dlm cerita tu xikut pun sunnah rasulallah saw yg membantu aisyah buat kerja rumah.beliau jahit baju sendiri,sanggup xkejutkan aisyah dari tidur.bergurau dgn aisyah.masha allah.nabi muhamad cth terbaik suami soleh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sekarang ni payah nak cari yang betul ikut sunnah Rasullulah..kecualiiiiiiii.......bila bab nak berbini lagi satu...panjang lebar hujah kaum Adam...tak gitu?

      Padam
    2. klu bab ikut sunnah yg ney kaum adam mmg terer kak tie..cuba sunah laen kelaut...

      Padam
  41. biarpun pnjg berjela ttap ku gagahi utk membaca coz ini lah realiti zmn skrg.. sgt myampah bila dimana brhadapan dgn situasi si isteri yg suka mgarah2 si suami soh amik itu ini dgn suara yg tggi.. dpn kwn2 plak tu..jatuhlah air muka si suami, nk xnk si suami buat jgk apa yg si isteri suruh.. kan seeloknya kalau nk mintak bantuan yg betul2 diperlukan tgok dulu situasi si suami adakah dia tgh free or bz jgn lah di ganggu timing x kena.. lpastu nk mntak bantuan tu ckp lah dgn lemah lembut .. dan yg pastinya mulakan dgn prkataan TOLONG.. cth, abg tolong ayg angkat bnda tu..bnda ni.. kan lebih manis bunyinya.. suami pun senang hati bknnye bengkak hati bila di arah2kan.. lelaki ni sifatnya x suka di arah2.. please la wahai isteri yg lagaknya mcm singa hutan jgn ikut sdap mulut,tekak nk brbahasa kurg ajar dgn suami.. mengarahkan dan mintak TOLONG itu situasi yg sgt berbeza.. jgn brangan jadik pgarah filem/drama krana suamimu itu bkn pelakon yg kmu khendaki..nauzubillah minzalik smoga di jauhkan perangai yg x elok mcm tu dri kita smua.. jika x tersengaja pun cpt2 mnx maaf mnx ampun pada suami supaya dia x trasa hati tpi pastikn jgn diulang lgi... sory kak tie pggunaan bhasa rojak kte ni.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. agak gak laki ni bila kita baru nak bkak mulut mintak tolong..tiba2 dia cakap..tolong..tolong..wat sendiri x leh ke?

      Padam
  42. Ni amik dlm blog keretamayat ke

    BalasPadam
  43. kesilapan dikebanyakan isteri ialah cara berpakaian dirumah. selalu pakai ala makcik2 camtu.. apa salahnya pakaian yg tak boleh dipakai diluar tulah kita pakai dirumah.. dress up mcm kita bercinta dulu.. jadi, suami pasti rasa tak puas memandang malah bangga tgk isteri masih cantik. sebenarnya semua isteri cantil walau dah 10 tahun kawin skalipun, cuma kita yang kena bijak hiaskan diri. rambut tu perlulah ke kedai sesekali trim macam ala2 retis.. bukan mahal pun, berbelanja utk diri demi suami.. anda juga pasti berpuas hati. merasa yakin dan semangat bersama suami.. yakin lah jika anda buat perubahan penampilan diri dirumah, pasti suami sgt suka. but make sure isteri2 ni bangun awal dan siapkan diri dulu, jadi, bila suami bangun tgk isteri dah siap cantik2, bertambah sayanglah pada isterinya.. insyaallah.. cubalah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha...ko dah kawen ke...bijak2..akak pun kadang2 duk umah pakai macam pontianak gak...

      Padam
    2. Hahahahah!!!! You make my day lah Kak Tie. Walaupun tak kenal but you gave me a very good laugh today. Thank you. Tak taulah nak judge dari gambar tapi saya pun rasa Nuramalina Ain ni lom kawin lagi. Kalau dah kawin dan mampu buat macam yang dia nasihatkan tu setiap hari sepanjang perkahwinannya maka saya ucapkan tahniah! Hehehhhh

      Padam
  44. Cam pnah baca dlm blog kereta mayat je ni

    BalasPadam
  45. Ni amik dlm blog keretamayat ke

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye Ummu Habibah,,ada sumbernya kat belah bawah tu..:)

      Padam
  46. Kisah ni ada dalam buku penulis PERMATA YANG HILANG KINI DIJUMPAI, kisah ni nasihat kepada isteri, ada sambungan nasihat kepada suami. kena baca dua bab tu baru ok sikit kot, sempat pulak promote buka kat sini, he he.

    Bab senda gurau pulak, ada dalam buku penulis KAMAR SUTERA.

    Dapatkan di MPH atau KB1M.

    terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. ramai pulak yag berdebat isu ni kat sini..semalam bukak blog,saya terkejut sbb ramai yg komen entry ni,walhal ent3 ni dah lama letak...terbaik Hamka..mmg panas isu ni

      seronok baca komen2 diorang sampai x terjawab akak...terbaik la ko Hamka

      Padam
  47. Cam Bias jerk.. hehe kalo suami jnis tau tgung jawab xpela kt nk ikut n turut smua tp kalo laki xreti tgung jawab dlm rumahtgga camne? Sdgkan nabi pun bntu isteri... post ni mgkn smua lelaki akn stuju tp xsmua pompuan bleh trima kot. Ni pndpt sy la...lain org lain pndangan kan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul jugak...sbb tu ada mahkamah syariah..sekurang2nya nasib kaum hawa terbela

      Padam
  48. Kalau diri tak sehebat rasullullah jgn bermimpi nk perempuan sebaik siti khadijah...wahai para suami jika anda mencontohi rasulluallah kami bapa isteri rela hati sujud pada kamu...tepat dgn kata2 Allah jika ak inginkan manusia sujud pada manusia..ak memilih isteri sujud pada suami..balik pada islam rumahtangga pasti harmoni..wallahualam

    BalasPadam
  49. ni amek tulisan bro HAMKA ni..
    kena nyatakan..
    x baik main copy paste je tanpa menyatakan sumber..
    walaupun niat kita baik, cara kena betul jugak..

    BalasPadam
  50. Mengarut entry nie. Baca balik apa sbnrnya tugsa suami yg sebenar2nya. Jgn terpedaya sgt dgn tugas isteri yg menjadi tradisi zaman berzaman. :)

    BalasPadam
  51. Mengarut entry nie. Baca balik apa sbnrnya tugsa suami yg sebenar2nya. Jgn terpedaya sgt dgn tugas isteri yg menjadi tradisi zaman berzaman. :)

    BalasPadam
  52. Pompuan dijadikan utk lelaki, itu sebab Allah jadikan Nabi Adam dahulu kemudian baru dijadikan Hawa dari diri Adam sendiri. Allah jadikam pompuan sebaik ciptaan khas utk lelaki dari hujung rambut sampai hujung kaki semuanya menjadi tarikan pada nafsu lelaki, sebab tu aurat pompuan seluruh badan kerana ciptaan Allah tu hebat

    BalasPadam
  53. Pompuan dijadikan utk lelaki, itu sebab Allah jadikan Nabi Adam dahulu kemudian baru dijadikan Hawa dari diri Adam sendiri. Allah jadikam pompuan sebaik ciptaan khas utk lelaki dari hujung rambut sampai hujung kaki semuanya menjadi tarikan pada nafsu lelaki, sebab tu aurat pompuan seluruh badan kerana ciptaan Allah tu hebat

    BalasPadam
  54. Kesimpulannya,jika suami mahu isteri taat kepada suami,maka suami kenalah sediakan jalan yg paling mudah kpd isteri utk taat kpdnya. Isteri juga manusia..xpernah lari dr melakukan kesalahan..ada hati ada perasaan.

    BalasPadam
  55. suami isteri kene tolong menolong. maaf sy katakan dari artikel ni writer ni mcm expect isteri ni jadi maid. patutnya highlight la suami pun perlu tolong isteri di rumah. suami perlu sedar isteri zaman skang ni kebanyakan mereka bekerja utk tolong suami juga. apa salahnya suami balik dr office tlg isteri? ramainya mereka tau dok depan tv dan expect dinner is ready. isteri dinikahi utk jadi teman suami..tempat berkasih sayang..bukannya jadi amah. dan lagi satu xde hukum yg benarkan suami bermain2 dgn perkataan talak..aku ceraikan kau sbb ko masak xbest..ko malas la..aku tak leh tgk tv la..none okay..in fact masa g kursus kawin pun ustaz ckp tgjwb masak..kemas umah, dll tu sume tugas suami. isteri hanya layan suami dan hal anak shj. tu strictly defined in islam. malah nabi pun tlg isteri2nya di dapur..nabi pun tak suka susahkan isteri..baju koyak pun baginda jahit sendiri. itu sunnah. bab sunnah semua sibukk nak citer laki boleh kawin lain. tapi sunnah nabi yg lain2 mcm tlg isteri..mcm bab ibadah yg lain2..ada ke suami2 zaman skang nk ikut? yg mereka tau dah kawin, aku skang suami..aku ada veto power over my wife. ni dah ikut mcm hinduism je? isteri tu tempat berkasih sayang. y dont u embrace this fact? and also author article ni pls la didik juga suami zaman ni supaya tau isteri tu amanah dia..tanggungjawab dia..kl dia choose to be in house over weekend dan tak melepak kat luar..tu mmg suatu tuntutan utk bina kuarga yg bahagia. yg harap isteri je nak bg service tip top kat suami tapi perasaan isteri tak dihiraukan? mind you, nak nikahi seorg wanita yg mak ayah dia dah didik elok2..dah besarkan elok2..pastu awak amik jadikan isteri semestinya dia deserved to be happy more than she got masa dia dok ngan parents dia. tak silap penah dgr di ikim..ada penceramah citer..laki zaman nabi mmg takut nak menikah sbb tggjwb besar..laki zaman skang fuuhh mmg cergas bab nikah ni dan tak penah foresee tggjwb yg ada depan mata dia nnti

    BalasPadam
    Balasan
    1. Laki melayu yang sudi tolong isteri buat kerja2 rumah tu ada satu dalam seribu je kot.

      Padam
  56. X brape stuju dgn ayat2 pnulis blog ni. Ayat mcm meletakkan salah kt bahu pmpuan.lelaki kena sedar, baik suami baiklah isteri dia.suami pemimpin yg mncorakkan isteri n rumahtangga. Apepn perkahwinan kena ade give n take.jgn cte soal pmpuan derhaka.tau x tugas basuh baju mngemas n everytg bknlah tugas hakiki isteri. Tp skg da ctenye mcm itu kewajipan isteri.so sama2 la sedar n jgn nk tuding jari antara satu sama lain je..n plg pnting adalah rumahtangga yg brlandaskan syariat smstinya akan selamat...smoga prkahwinan ak n suami ak sntiasa dberkati n djauhkan dari badai gelora. Aamiin

    BalasPadam
  57. Kesimpulannya, para suami kena sediakan jalan termudah utk isteri taat pdnya.jgn rumitkan jalan itu.kerana isteri juga manusia punya hati perasaan dan xlari dr buat silap

    BalasPadam
  58. Terbaek....berguna utk pasangan suami and isteri.....

    BalasPadam
  59. Tuntut fasakh kalau suami x bertanggungjawab

    BalasPadam
  60. Penulis entry ini nasihat dengan cara tidak berlandaskan quran & sunnah.. hanya berlandaskan kan ugutan dgn mengatakan SYURGA DI BAWAH TAPAK KAKI SUAMI. Rasulullah SAW pun tlg wife2 die memasak dan jahit baju sendiri.. sepatunya nasihat la dgn cara yg berhemah dan jgn nak hentam perempuan je.. Sekian.

    BalasPadam
  61. Salam.. Sorry to say cz tak boleh salahkan kaum Hawa sahaja dalam hal ini. Memang kita dah sedia maklum wanita kene TAAT pada suami. But kene faham Maksud Taat tu. At the same time saya nak bercerita sedikit tentang my friend.. itu salah dia jugak ker?
    My friend berkahwin dah berkahwin hampir 6 tahun. Dan dia tak mampu memberi zuriat. (Itu salah dia ker) my friends sangat patuh pada suami, sangat menjaga solat aurat. bagi saya dia perfect..
    suami.. tak solat..saban hari kawan saya ni kne pukul. kdg2 lau saya pergi umah dia nmpk ade lebab kdg2 kat muka kdg2 kat lengan.
    and sampai la satu hari... dia tergur suami dia supaya solat. but penumbuk yg kene. (salah perempuan ker menegur) Dan baru baru ni si suami mengutarakan nak khawin satu lagi.. sebab nya kawan saya tak mapu bagi dia zuriat. Salah kaum hawa jugak ker? Dia izinkan suami dia kahwin lain. Tapi perangai same… jadi panas baran.

    bagi saya tak salah sekiranya kaum adam juga berperanan memainkan tanggungjawab bersama dalam rumahtanga. kan lebih ukwah.. Allah pon sayang. janganlah set kat mind tu ohhhh kerja ni semua wanita yang buat. habis kalau wanita yng berkerja tu bertungkus lumus. Kene sedar jugak kaum hawa ni ade hati dan perasaan. Dan kite sendiri sedari hati wanita senipis kulit bawang kot… kadang2 sentap pon kne pendam jer air mata jadi peneman. Cuba bayangkan bagi wanita yang mengandung adakalanya tak tersengaja tercakap kasar pada suami. Sebab emosi ibu mengandung ni semua paham kan.. cepat beno berubah.

    Buat kaum adam kalau anda rase anda nak mendirikan masjid baik kukuhkan Agama dahulu sebab kamu yang perlu membimbing Kaum Hawa. bukan kaum HAWA yang membimbing kamu...

    Sesungguhnya perempuan itu seperti tulang rusuk. Jika kamu ingin memperbetulkannya kamu akan mematahkannya. (Hadis riwayat Muslim no: 1468.)

    “Wanita diciptakan bukanlah dari kepala untuk dijadikan pemimpin, wanita tidak diciptakan dari kaki untuk dijadikan sebagai alas. Tapi wanita diciptakan dari tulang rusuk untuk dijadikan pendamping, dekat dengan tangan untuk dilindungi dan dekat dengan hati untuk dicintai”

    Sorry la ini hanya pendapat saya. Bagi yang tak puas hati tu saya minta maaf.. negra berdemokrasi.. so saya rasa saya pon layak bersuara… peace no war

    BalasPadam
  62. Apa teruk sgt bahasa mamat ni? Bajet kaunselor ke motivator ni? Agak kalau ada org depan ko, da lama lari. Ni bukan nak rapattkan hubungan suami isteri. Ni cuma nak bagitau setiap satu benda tu adalah kesalahan isteri.
    Ke, memang kau treat bini kau mcm ni? Ataupun masa kursus kawen dlu, kau dok tido je dlm kelas? Macam kau dok tido je kat umah tu?
    Kat sekolah dulu pun ada belajar tanggungjawab suami isteri. Tanggungjawab berkahwin. Dlm PAFA. Mesti kau tak lepas PAFA dulu kan? Kesian..
    Bajet nak jadi penasihat. Tapi ntah apa2 ilmu ntah. Sebut pasal hadis semua. Mana ntah hadisnya. Belajar kasik habis dulu bang!

    BalasPadam
  63. Bagi saya alam perkahwinan tu subjektif.pengalaman saya isteri atau suami kene bnyk tolak ansur.xboleh keduanya nk tegak benag yg basah.tp pasal benda yg elok lah.jgnlah benda yg xelok nk ditolenrasi lak.saya mmg xde masalah tlg wife psl kerja2 rumah.bg saya xtakan jatuh maruah suami kalau teriba angkat bakul kain jemur kat luar rumah.mungkin ada sang suami malu.bg saya tolong menolong dalam hal rumahtangga xperlu wujud rasa malu.kita yg sama2 melayar bahtera bersama isteri.mmg sang suami nahkodanya.tp x salah terima nasihat dan pandangan isteri.yg penting rumah tangga kita harmoni.bila dah kahwin tu kene matang kan diri.1 lagi apa yg saya praktikan selama 11 thn brkahwin, kami sama2 buat apa yang digemari.cnth saya suka memancing,camping,outdoor activity.isteri suka bowling, jalan2,berkelah kat pantai.jd kami sama buat apa yang saya dan dia suka.saya xtau bowling tp blajar sbb nak spend quality time dgn isteri.dia x pandai memancing saya ajarkan.janji kami dpt bersama.bab bebanan,sepatutnya sebelum kahwin dah sedar yang itu akan terjadi.seperti mana mak dan ayah kita.itu pandangan saya.

    BalasPadam
  64. Apa la penulis ni merepek? Agaknya, camni cara kau treat bini kau? Kesian..
    Agaknya, masa gi kursus kawen dulu, ko dok berdengkur je ke dlm klas? Mcm ko berdengkur dpan tv tu.. yg konon2 jaga keselamatan anak bini tu. Bangang! Kalau dah tido mati, jaga keselamatan apanya?
    Kat sekolah dulu pun, ada belajar tanggungjwab suami isteri. Tanggungjawab berkahwin. Kau ni, PAFA tak lepas ni. Mjngkin time tu pun kau tidur je kan?.
    Tak pun, bini kau yang buat perangai camtu? Kau tak reti nak tegur. Tak tau nak buat camne. Tu pasal kau meroyan sampai tulis panjang2 ni. Rupanya, bukan pompuan je kaki bebel. Laki mcm kau ni pun kaki membebel gak. :).. teruk!
    Ni sebenar, bajet nak jadi kaunselor ke motivator? Aku agak, masalah rumahtangga org jadi lagi teruk lepas baca nasihat kau ni. Bercakap tak tau berlandaskan apa..
    Gi balik, belajar kasik habis dulu. Rasanya, ada ramai ustaz/ustazah yang bertauliah boleh refer. Daripada refer orang mcm kau ni. Teruk weh! Takde bahasa langsung.

    BalasPadam
  65. Apa teruk sgt bahasa mamat ni? Bajet kaunselor ke motivator ni? Agak kalau ada org depan ko, da lama lari. Ni bukan nak rapattkan hubungan suami isteri. Ni cuma nak bagitau setiap satu benda tu adalah kesalahan isteri.
    Ke, memang kau treat bini kau mcm ni? Ataupun masa kursus kawen dlu, kau dok tido je dlm kelas? Macam kau dok tido je kat umah tu?
    Kat sekolah dulu pun ada belajar tanggungjawab suami isteri. Tanggungjawab berkahwin. Dlm PAFA. Mesti kau tak lepas PAFA dulu kan? Kesian..
    Bajet nak jadi penasihat. Tapi ntah apa2 ilmu ntah. Sebut pasal hadis semua. Mana ntah hadisnya. Belajar kasik habis dulu bang!

    BalasPadam
  66. Terbaekkk blog ni. Sesuai dibaca rmai wanita2 diluar sana. Tq 1000000x

    BalasPadam
  67. Agak kasar cara memberi teguran ini tapi info ini amat bermakna. Terima kasih :)

    BalasPadam
  68. Assalamualaikum. Artikel ini agak kasar sedikit cara tegurannya tapi Alhamdulillah info ini amat bermakna. Terima kasih :)

    BalasPadam
  69. Assalamualaikum syeh markoko.
    Jelas penulisan ini hanyalah logic akal penulis. Sekiranya kamu mendalami islam kamu tidak akan menulis begini. Sudah ada dalam quran dan hadith berdasarkan Nahu dan Sorof yang Hassan. Jangan bina satu ajaran yang bukan selain dari islam di sini. Anda boleh merujuk pada JAKIM atau mana mufti di malaysia berkenaan blog yang di tulis oleh suami saya di sini : http://qasmi37.blogspot.com/2012/10/hak-suami-terhadap-isteri-muhimmah-bab-1.html

    BalasPadam
  70. Assalamualaikum syeh markoko.
    Jelas penulisan ini hanyalah logic akal penulis. Sekiranya kamu mendalami islam kamu tidak akan menulis begini. Sudah ada dalam quran dan hadith berdasarkan Nahu dan Sorof yang Hassan. Jangan bina satu ajaran yang bukan selain dari islam di sini. Anda boleh merujuk pada JAKIM atau mana mufti di malaysia berkenaan blog yang di tulis oleh suami saya di sini : http://qasmi37.blogspot.com/2012/10/hak-suami-terhadap-isteri-muhimmah-bab-1.html

    BalasPadam
  71. Jelas article ini hanya ditulis berpandukan akal dan tidak berpandukan Quran dan hadith. Nyata penulisan ini sesat.
    Saya percaya, ramai yang tidak mengetahui tentang nafkah yang ini, jika ada yang mengetahuinya, ia cuma dipandang sebelah mata sahaja. Umum berpendapat, tugas dan tanggungjawap memasak, mengemas rumah dan segala-gala hal-hal yang berkaitan dengan hal ehwal rumahtangga terbeban di atas bahu isteri semata-mata. Cuba semak keseluruhan artikel selanjutnya, sekiranya anda berpendirian demikian.

    Imam An-Nawawi menyebutkan bahawa perempuan itu dua macam iaitu perempuan yang kebiasaannya mempunyai pembantu (khadam) dan perempuan yang tidak mempunyai pembantu. Oleh yang demikian menurut mazhab Syafi‘è tidak wajib menyediakan pembantu bagi isteri jika suami tidak mampu. Walau bagaimanapun suami dituntut menyediakan pembantu jika isteri dari keluarga yang kebiasaannya mempunyai pembantu. (Raudhah At-Talibin: 6/453-455) Dalam hal ini, suami juga dituntut (wajib) membayar nafkah bagi pembantu tersebut seperti bayaran gaji, makan minum dan pakaian (sekali setiap enam bulan). (Raudhah At-Talibin: 6/453-455)
    http://qasmi37.blogspot.com/2012/10/hak-suami-terhadap-isteri-muhimmah-bab-1.html

    BalasPadam
  72. 40 % sy stuju..60% sy x stuju..

    BalasPadam
  73. Shmila azizan..sy stuju stmnt ko tu.

    BalasPadam
  74. 40 % sy stuju..60% sy x stuju..

    BalasPadam
  75. Erm....berckp mmg mudah....nk laksanakan blom tentu....saya xmembangkang....cume harap yg nasehat tu klo terime musibah atau dugaan berat2 dpt berbuat seperti apa yg dicakapkan....coz y....coz shits always happen.....

    BalasPadam
  76. Erm....berckp mmg mudah....nk laksanakan blom tentu....saya xmembangkang....cume harap yg nasehat tu klo terime musibah atau dugaan berat2 dpt berbuat seperti apa yg dicakapkan....coz y....coz shits always happen.....

    BalasPadam
  77. Erm....berckp mmg mudah....nk laksanakan blom tentu....saya xmembangkang....cume harap yg nasehat tu klo terime musibah atau dugaan berat2 dpt berbuat seperti apa yg dicakapkan....coz y....coz shits always happen.....

    BalasPadam
  78. taat pada ALLAH s.w.t dan NABI MUHAMMAD s.a.w idola kita semua... that's it ..

    BalasPadam
  79. taat pada yang satu ALLAH s.w.t dn NABI MUHAMMAD s.a.w

    BalasPadam
  80. xtau nk cakap ape ..kene taat pada yang satu jek... ALLAH..

    BalasPadam
  81. Ada yang boleh ambil ade yg tak boleh..patut la keterangan dan hujah macam berat sebelah..rupenya mamat yg tulis..hohohoho..dgr UAI lagi best......

    BalasPadam
  82. Cara penyampaian penulis ni menasihat kan orang tengok lah bahasa mak ai... xsperti yang digambarkn..

    BalasPadam
  83. Hmmm malaysia aman dri lahiriah..tetapi dari segi batiniah malaysia x aman...smua thu ...tp ad sesetngh pihak men buta tuli sb ad kepntingan dri....

    BalasPadam
  84. Pernah dengar kisah sahabat nabi yang dileteri oleh isterinya?

    Ada tak isteri yang tidak berleter? Susah menemukannya. Bahkan isteri Khalifah sehebat Umar bin Khatab pun sama.Seorang lelaki berjalan tergesa-gesa menuju kediaman khalifah Umar bin Khatab.Dia ingin mengadu pada khalifah, tak tahan dengan leteran isterinya. Begitu sampai di depan rumah khalifah,lelaki itu terkejut. Dari dalam rumah terdengar isteri Umar sedang berleter, marah-marah. leteran isteri khalifah melebihi leteran isterinya yang akan diadukannya pada khalifah Umar.

    Tapi, tak sepatah katapun terdengar keluhan dari mulut khalifah. Khalifah Umar diam saja, mendengarkan istrinya yang sedang gundah. Akhirnya lelaki tersebut mengurungkan niatnya, membatalkan pengaduan isterinya kepada khalifah Umar. Apa yang membuat seorang Umar bin Khatab yang disegani kawan maupun lawan, berdiam diri saat istrinya berleter? Mengapa dia hanya mendengarkan, padahal di luar sana, dia selalu tegas pada siapapun?. Umar berdiam diri karena ingat 5 hal.Apakah 5 hal tersebut?.

    1. Isteri sebagai benteng Penjaga Api Neraka

    Kelemahan lelaki ada di mata. Jika dia tidak boleh menundukkan pandangannya, niscaya panah-panah syaitan akan terkena pada matanya,membidik tubuh-tubuh yang elok di sekelilingnya. Panah yang tertancap membuat darah bergolak, membangkitkan raksasa dalam dirinya. Sang raksasa dapat melakukan apapun demi terpuasnya satu hal, syahwat. Adalah sang isteri yang selalu berada di sisi, menjadi ladang bagi laki-laki untuk menyemai benih, menuai buah di kemudian hari. Isteri adalah tempat dia mengalirkan berjuta gelora.

    Biar lepas dan bukan azab yang kelak akan diterimanya. Dia malah mendapatkan dua kenikmatan, dunia dan akhirat. Maka, ketika Umar terpikat pada lenggokkan penari yang datang dari kobaran api, dia akan ingat pada istrinya, pada penyelamat yang melindunginya dari lenggokkan indah namun membakar. Bukankah sang istri dapat menari, bernyanyi dengan lenggokkan yang sama, malah lebih indah. Membawanya ke langit biru. Melambungkan raga hingga langit ketujuh. Lebih dari itu istri yang solehah selalu menjadi semangatnya dalam mencari nafkah.

    2. Isteri sebagai pemelihara Rumah

    Pagi hingga petang suami bekerja. Berpeluh. Terkadang sampai menjelang malam. Mengumpulkan harta. Setiap hari selalu begitu. Dia mengumpulkan dan terkadang tak begitu peduli dengan apa yang dikumpulkannya. Mendapatkan wang, beli ini beli itu. Untunglah ada istri yang selalu menjaga, memelihara. Agar harta diperoleh dengan keringat, air mata, bahkan darah tidak menjadi sia-sia.

    Ada isteri yang siap menjadi pemelihara selama 24 jam, tanpa bayaran. Jika suami menggaji seseorang untuk menjaga hartanya 24 jam, dengan penuh cinta, kasih sayang, dan rasa memiliki yang tinggi, siapa yang sudi? Berapa pula dia mau dibayar. Niscaya susah menemukan pemelihara rumah yang lebih prihatin daripada isterinya. Umar ingat betul akan hal itu. Maka tak ada salahnya dia mendengarkan leteran isterinya, kerana (mungkin) dia penat menjaga harta-harta milik suami yang semakin hari semakin membebankan.

    BalasPadam

  85. 3. Isteri sebagai Penjaga Penampilan

    Umumnya lelaki tak pandai menjaga penampilan. Kulit hitam legam tapi pakai pula pakaian warna gelap.Tubuh pendek malah suka pakai baju saiz besar. Atas dan bawah selalu tak sepadan. Untunglah suami punya penata busana yang setiap pagi menyiapkan pakaiannya, memilih apa yang sesuai untuknya, menjahitkan sendiri di waktu luang, menampal bila ada yang koyak. Suami yang tampil menawan adalah wujud keprihatinan isteri.Tak mengapa mendengarnya berkeluh kesah atas kecekapannya itu.

    4. Isteri sebagai pengasuh anak-anak

    Suami menyemai benih di ladang istri. Benih tumbuh, mekar. Sembilan bulan istri bersusah payah merawat benih hingga lahir tunas yang menggembirakan. Tak berhenti sampai di situ. Istri juga merawat tunas agar tumbuh besar. Kukuh dan kuat. Jika ada yang salah dengan pertumbuhan sang tunas, pastilah isteri yang dipersalahkan. Bila tunas membanggakan lebih dulu suami maju ke hadapan.Baik buruknya sang tunas beberapa tahun ke depan tak lepas dari sentuhan tangannya. Umar paham benar akan hal itu.

    5. Isteri sebagai penyedia Hidangan

    Pulang kerja, suami kepenatan. tenaga terkuras, beraktiviti seharian. Dia memerlukan makan untuk mengembalikan tenaga. Di meja makan suami Cuma tahu ada hidangan, ayam panggang masak kicap, sayur asam, sambal belacan dan ulam. Tak terpikir olehnya harga ayam melambung, tadi pagi istrinya sempat berdebat, tawar-menawar, kerana harga melebihi bajet.

    Tak perlu suami memotong sayuran, cili dan bawang. Tak pening dia memikirkan berapa ukuran perencah agar rasa sesuai di lidah. Yang suami tahu hanya makan. Itupun terkadang dengan jumlah berlebihan, meninggalkan sedikit saja untuk isteri si tukang masak. Tanpa sedar isteri selalu menjadi tukang masak terbaik untuk suami. Mencatat dalam memori makanan apa yang disuka dan dibenci suami.

    Dengan mengingat lima peranan isteri ini, Umar kerap diam setiap istrinya berleter. Mungkin dia penat, mungkin dia lelah dengan segala beban rumah tangga di bahunya. Isteri telah berusaha membentenginya dari api neraka, memelihara hartanya, menjaga penampilannya, mengasuh anak-anak, menyediakan hidangan untuknya. Untuk segala kemurahan hati sang istri, tak mengapa kalifah umar mendengarkan keluh kesah isterinya.

    Umar hanya mengingat kebaikan-kebaikan isteri untuk menutupi segala cela dan kekurangannya. Bila isteri sudah puas menumpahkan kata-katanya, barulah dia menasehati, dengan cara yang baik, dengan bergurau. Hingga terhindarlah pertumpahan ludah dan caci maki tidak terpuji. Akankah suami-suami masa kini dapat mencontohi perbuatan kalifah Umar ini. Kalifah umar tidak hanya berhasil memimpin negara tapi juga menjadi imam idaman bagi keluarganya.

    Salam Ukhuwah

    BalasPadam
    Balasan
    1. terimakasih atas pandangan yang panjang lebar,diharap selepas ini ramai kaum Adam yang celik dari buta hati...sesungguhnya pergorbanan isteri mmg besar..agak2 kaum Adam boleh tak buat seperti ini..kalau ada pun boleh dikira dengan jari

      Padam
    2. Tq Share Info Kak Tie....moga lepas ni ramai kaum Adam yang celik.. Toleransi itu penting dalam sesbuah keluarga... Kak follow kita balik ea hihihi

      http://diarysofzulnas.blogspot.com/

      Padam
    3. Semasa mikraj, nabi nampak sebahagian besar penghuni neraka adalah wanita salah satu sebab ialah wanita kafir kpd suaminya. Terpulang kpd masing2 samada nak pilih syurga atau neraka. Kalau yg tak setuju dgn cerita Kak Tie says fikir mata hatinya adalah buta dan mati, sebenarnya ia ada sandarannya dan disesuaikan dgn kehidupan skrg.

      Padam
  86. kalau mamat yang tulis ni tinggi ilmu agama dan boleh bimbing isteri takpe jugak...

    BalasPadam
  87. Salam.
    Sori menyampuk.
    Confius....pnulisan ni dr seorang perempuan or lelaki. Tlalu panjang...bbelit2...n berulang2.
    Mcm backup lelaki...kdg mcm backup perempuan.
    Terasa spt berat sebelah pn ada. Kata2 umpama wanita ni adalah macaii. Dh hrus tundukkkk shj dan tidakk boleh bsuara.
    Hakikat konsep hidup rumah tangga adalah saling tolong mnolong..hormat mghormati.

    Harap penulis boleh baiki bahasa utk menasihat masyarakat kini. Yg penting ia blandaskan tata tertib ajaran islam. Bukan skadar perasaan shj.
    Islam itu mudah dan indah. Jgn jadikan ia kelihatan sukar.

    Slmt menulis.

    BalasPadam
  88. Nak kata real macam tipu.tapi kalau tak cuba terasa rugi pulak jana duit RM900 sehari tanpa modal.Assalamualaikum semua..daripada berFB tak ada hasil,baik berFB yang ada hasil.saya ada nak mmperkenalkan satu program dari US yang boleh membuat pendapatan sampingan.Free register,tiada apa2 bayaran dikenakan.Tiada tipu muslihat (kalau tipu pun bukan kita rugi apa2 pun)....tak perlu cari orang,tak perlu jual barang dan kerja sikit2 je.Saya baru 8 jam join dah USD 245.
    Syarat kelayakan:
    Anda ada Facebook dan tahu komputer sikit2.Anda hanya perlu open link dibawah dan register sebagai member.Lepas register terus dapat upah USD 25 bersamaan dengan RM 80.00 lebih kurang.Dah tu anda akan dapat link anda sendiri. Dah,apa lagi??copy link anda @copy terus semua ayat saya ni and paste kat facebook @ apa2 sahaja yang anda tahu macam tweeter &sebagainya.setiap org yang open link anda,anda akan terima ganjaran sebanyak USD 10 @RM30 lebih kurang.Mudah kan!!!Duit anda boleh pilih samada duit masuk account terus @ cek akan dipos terus ke rumah.Kalau dah faham &nak register sila click

    http://www.theweeklypay.com/index.php?share=204409

    BalasPadam
  89. Nak kata real macam tipu.tapi kalau tak cuba terasa rugi pulak jana duit RM900 sehari tanpa modal.Assalamualaikum semua..daripada berFB tak ada hasil,baik berFB yang ada hasil.saya ada nak mmperkenalkan satu program dari US yang boleh membuat pendapatan sampingan.Free register,tiada apa2 bayaran dikenakan.Tiada tipu muslihat (kalau tipu pun bukan kita rugi apa2 pun)....tak perlu cari orang,tak perlu jual barang dan kerja sikit2 je.Saya baru 8 jam join dah USD 245.
    Syarat kelayakan:
    Anda ada Facebook dan tahu komputer sikit2.Anda hanya perlu open link dibawah dan register sebagai member.Lepas register terus dapat upah USD 25 bersamaan dengan RM 80.00 lebih kurang.Dah tu anda akan dapat link anda sendiri. Dah,apa lagi??copy link anda @copy terus semua ayat saya ni and paste kat facebook @ apa2 sahaja yang anda tahu macam tweeter &sebagainya.setiap org yang open link anda,anda akan terima ganjaran sebanyak USD 10 @RM30 lebih kurang.Mudah kan!!!Duit anda boleh pilih samada duit masuk account terus @ cek akan dipos terus ke rumah.Kalau dah faham &nak register sila click

    http://www.theweeklypay.com/index.php?share=204409

    BalasPadam
  90. Bahasa melambangkan bangsa. Pengolahan dan pangunaan bahasa yang betul patut diambil kira supaya para pembaca tidak ada perasaan jijik bila membaca.

    BalasPadam
  91. "BAHASA MELAMBANGKAN BANGSA" Pengunaan dan pengolahan bahasa yang betul patut diambil kira agar tidak ada perasaan jijik bila membaca.

    BalasPadam
  92. yg menulis artikel ni lelaki ke perempuan? kenapa lagaknya seperti tidak tahu langsung tanggungjawab suami? kenapa isteri itu diletakkan seperti hamba abdi? sedangkan isteri kepada sayidina Umar RA sendiri pun berleter. Sayidina Umar RA diam sahaja mengenangkan isterinya yg terlalu banyak berjasa kepadanya.. Umar tu dayus kah?? Si penulis pula kata kalau isteri membebel lempang aja mukanya?? Bila masa Islam ajar mcm tu? Rasulullah saw sendiri pun tak naik tangan kat isteri2nya.. Sayidatina Aisyah RA pernah naik angin sbb cemburu dgn madu2nya lalu mencampak makanan ke lantai.. Rasulullah saw tak lempang pun isterinya.. Rasulullah hanya tersenyum dan kata pada para sahabat yg ada di situ ''ibu kamu tu tidak sihat''.. Rasulullah saw siap pertahankan isterinya di hadapan para sahabat. sebab sbgai manusia kita tak boleh expect another human be like robot! Isteri pun ada perasaan, marah, cemburu, sedih. Adakah sayidatina Aisyah itu isteri derhaka dan ahli neraka wahai penulis? Adakah Rasulullah saw sendiri suami yg dayus kerana tak lempang Aisyah?? Islam tidak pernah bagi kelebihan untuk siamu jadi BIG BOSS dan boleh buat apa sahaja! Wahai penulis.. kaji agama! belajar kisah2 nabi dahulu ttg hal2 rumah tangga!
    Kepada penulis juga, kalau dah berumah tangga harap ubah sikap dan belajar ilmu agama lebih dalam. Kalau belum, tak payah lah kahwin lagi, belajar agama dulu kalau tidak kesian nasib si isteri tu dpt suami yg rasa dirinya big boss melayan isteri mcm hamba..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dia ulas guna 'Syurga isteri di bawah telapak kaki suami'. Sedangkan alim ulama kalau nak mengulas apa2 mencari pelbagai hadis dan ayat...

      Padam
  93. Kalau diri tak sehebat Rasullullah swt jangan bermimpi nakkan isteri sebaik Siti Khadijah ra.

    Artikel yang sangat berat sebelah. Isteri itu isteri ini isteri wajib tu, isteri tak boleh ni.

    Habis kalau isteri yang bekerja, nak expect perfect ke keadaan kat rumah? Sebab tu lah ramai wanita yang divorce or tak kahwin2.

    Isteri bukan HAMBA ABDI yang halal. Dah nak masuk 2014 pun fikiran sempit lagi.

    THUMBS DOWN.

    BalasPadam
  94. macamana kalau suami kita berzina dgn kekasih dia??? kita penat lelah cari duit,jga ank..aku ni jadi mcm org bodoh..nak cakap nnt makan penampar...dah brapa kali pecah gegendang telinga...yg aku xpuas ati,kaloaku tengking dia ckp sampausemua jiran tetanggaboleh dengar xpe gak..ni aku tya baik2tp dia???kalo bab nakkawin lain beragama la sgt.dok bzina dgn betina tu halal la...

    BalasPadam
  95. Jgnlah nk bandingkan para isteri pada zaman nabi dahulu..klu nk jgk buat contoh camni..para suami kenelah bandingkan diri tu jgk sama tak macamana sikap mereka dgn para nabi kita dulu dalam hal rumahtangga..isteri yg masuk neraka pun, sbb suami yg ketua keluarga gagal mendidik isteri dan anak2 dirumah..

    BalasPadam
  96. Kalau diri tak sehebat Ali Thalib (RA), mengapa diharap isteri seperti Fatimah Binti Muhammad (SAW)?

    Mentaliti yang agak kurang matang dari segi pengolahan ayat, kupasan dan lontaran buah fikiran. Wallahualam.



    BalasPadam
  97. secar teorinya mmg betul artikel ni..tapi secara praktikalnya takleh nak ikut 100% sgt..huhuhuuhu

    BalasPadam
  98. penulis dapat laki macam malaikat boleh lah.cuba yang dapat laki kaki pukul,kaki mabuk...tiap2 hari kena pukul,nak sabar?tu bodoh namanya.

    BalasPadam
  99. mamat ni mcm menyalahkan isteri 100% je

    BalasPadam
  100. mamat ni mcm menyalahkan isteri 100% je...

    BalasPadam
  101. sekarang ramai isteri yang bekerja, ada kerjaya. suami tak bolehlah expect isteri2 begini kemaskan rumah sampai bersih macam kena jilat, pada masa yang sama nak jagga mandi, makan-minum, pendidikan anak, dan di masa yang sama perlu sentiasa tampil kemas, cantik, bergaya, tak letih untuk melayan suami tu pulak lepas tu! kerana seperti juga suami, isteri tu tentu letih selepas bekerja- apatah lagi wanita ni makhluk yang lemah. lelaki banyak tenaga, wanita cepat letih, kesianlah sikit kat isteri- isteri anda tu... sekarang ni, ramai wanita yang bekerja tu, kerja diorang lebih meletihkan dari kerja si suami, contohnya, si suami tu kerja manager- seharian duduk saja dalam ofis; si isteri plak kerja tak ubah seperti kerja kilang, tangan tak berhenti2 bekerja dan mengangkat barang2 berat di pejabat atau di hospital atau di kilang (sorong troli, angkat kotak, dan macam2 lagi kerja berat), kaki tak berhenti2 berjalan. Gaji plak kecik saja brbanding dengan suami. kasihanlah sikit, mana peri-kemanusiaan sang suami??? sepatutnya suami kenalah melindungi isteri, prihatin pada keperluan dan keadaan isteri, janganlah membebankan isteri dengan kerja2 yang tak terdaya si isteri hendak lunaskan. semua lelaki nak dapat isteri yang cantik bergaya, elegan, tapi tak mungkin tercapai kalau isteri dah letih setengah mati di pejabat pas tu terpaksa pulak letih tak terhingga siapkan kerja- kerja di rumah, tidur lewat dan berjaga pulak nak jaga keperluan anak. Semua lelaki nak dapat isteri penyayang, solehah tapi macam mana kalau isteri letih sangat, sebagai manusia biasa, tentulah isteri akan marah dan berleter? Semua lelaki nak dapat rumah yang bersih, anak- anak yang sihat, ceria, soleh/ solehah, bijak-pandai, tapi takkan tercapai semua itu kalau si suami hanya mengharap isteri untuk buat semua yang berat, dan dia hanya buat yang senang. sepatutnya bekerjasama. ingatlah, tanggungjawab yang lebih sepatutnya dipikul si suami- bukan isteri dalam rumahtangga. Dalam Islam, adalah menjadi tanggungjawab suami untuk sediakan pembantu untuk isteri di rumah, apatah lagi dalam keadaan di mana kedua- duanya bekerja, tapi kalau tak mampu sediakan pembantu untuk si isteri di rumah, si suami sendiri haruslah menjadi pembantu. jangan pandang mudah kerja rumah. ia juga sebenarnya suatu pekerjaan yang berat dan sukar. kalau benar ada cinta di antara pasangan, sepatutnya saling prihatin, sensitif dan bekerjasama di antara mereka. tak salah kalau suami sekali- sekala tolong menyapu, mop lantai, cuci/ sidai pakaian, cuci pinggan-mangkuk sebab ia sebenarnya bukanlah kerja eksklusif untuk isteri saja. tambahan pula, wanita ni kaum yang terlalu lembut dan lemah...

    BalasPadam
  102. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  103. Alhamdulillah. ...maklumat yg sgt baik..semua org dengan pendapat masing2...takpelah...org boleh kata ape dia nak kata...pada sy..maklumat adalah utk kebaikan dunia akhirat...kalau x caya..tunggu nnt di akhirat sana...what u give u get back...wallahualam...

    BalasPadam
  104. Marriage is a 2 way relationship.
    Suami & isteri sama2 ada penatnya.

    Alangkah indahnya bila suami yg penat balik kerja, dijamu dengan masakan dari isterinya yang juga penat terus ke dapur sejurus balik kerja juga.

    Dan alangkah lagi indahnya bila suami berkata "terima kasih yang. Masak sedap2 untuk abg". Isteri hilang penat mendengarnya, suami pon hilang penat setelah perutnya berisi.

    Jangan dipersoalkan keikhlasan si isteri bila dia merajuk tidak mendapat pujian, manja2 dan belaian. Saya percaya setiap isteri mesti ada ikhlas menyediakan keperluan suaminya. Cuma lumrah wanita, suka dipuji suka dimanja.

    Jangan pula dipersoalkan tanggungjawab suami yg hanya duduk tidak membantu di dapur, mengurus anak dan sebagainya. Lumrah lelaki, fikiran nya mudah. Mungkin dia lihat isterinya adalah tukang masak yg sempurna, tidak perlu ada yg campur tangan.

    Konklusinya, do talk. Kadang2 kita lupa perkara yg selalu kita buat masa bercinta sebelum kahwin dulu. Berborak.

    BalasPadam
  105. mcmana lak klo kerja rumah suami yg buat...isteri dok goyang kaki

    BalasPadam
  106. Masing2 tlg la tegur. Islam dh cukup sempurna cz dlm hidup umah tngga pn de adab mulia. Sume tu agar wujud kluarga yg harmoni..

    BalasPadam
  107. Salam smua.nak mintak pendapat.sy seorang suami,dah 7 tahun berkahwin belum bercahay mata.mungkin takde rezeki lagi.terserempak lak forum ni secara kebetulan.bila dah baca mmg sy setuju yg kaum lelaki juga patut bertimbangrasa,faham susah penat seorang isteri menjaga suami hari demi hari,tambahan kerenah dan emosi yg sentiasa membuak.sy slalu beli mkn utuk isteri kat rumah bila habis kerja.jaga hal2 rumah.bil dan mcm lagi.sy tolong bersihkan toilet,lap,sapu,vacum habuk dlm dan luar rumah.tolong cuci baju.sidai baju gosok baju.lipat baju.sy iklas tolong.kekadang tu terlalu penat jadi sy tangguh buat weekends je.mmg bab balik keje tak pernah awal.sy cuba ikut rentak.tapi after all that i have done kitaorang still gaduh pasal tak cukup duit.saya akui sy tak fasih dlm hal kewangan.tapi sy juga tak kedekut tuk spend for her.sy pernah buat part time just to keep enough money. But it never was enough.sy dah buntu.patut kah sy berundur.sbb kitaorang dah berbincang and setuju kalau dlm masa terdekat i dont change i should just get it over with.



    BalasPadam
    Balasan
    1. tak dinafikan dalam rumahtangga ada suami yang begitu perihatin dalam membantu kerja2 rumah..sangat beruntung andai mempunyai suami sedemikian,sepatutnya isteri mesti bersyukur dapat suami macam ni,,,kalau masih lagi dalam keadaan selalu x sependapat maknanya kena suami isteri kena bawak berbincang...slow talk..luahan hati dari hati...insyaallah..pasti rasa lega..mudah2an isteri akan menerima kekurangan suami,begitu juga sebaliknya..kerana sebagai manusia tiada seorang pun yang serimalah sena...terimalah seadanya pasangan anda...

      Padam
  108. Sy stuju psl bab suami patut fahami isteri. Even so,sy dah tolong isteri bab tumah dari cuci toilet ke vacum ke masak ke lap habuk.cuma saya buat di hujung minggu sbb sy blk keje mmg lambat tambahan pula kelesuan mmg xdpt dihilangkan bila sampai rumah. Tapi disebabkan duit kami sering bertekak.saying im a spoilt boy.mak ayah x ajar idup berdikari. The truth is sy boleh terima hakikat.amk bapak mmg hidup berada.sayangnya sy x ikut rentak hidup diaorang.x senasib adik beradik sy.sy dah cuba bagi segalanya kat wife.i even worked part time to cover our expenses n cost of living.sy diberi checklist untuk ditunaikan dlm masa terdekat.and mostly things yg libatkan duit.apa perlu sy buat..

    BalasPadam
  109. Suami adalah cermin kepada isterinya.......segala perbuatan baik atau buruk semua datang dari pantulan cerminya.....Kalau idamkan isteri sempurna seperti yg dibualkan panjang, jadilah seorang suami yang sempurna.....in sha allah dpt seperti yg kita idamkan.....Jika baik akhlak suaminya, begitu juga isterinya.....Tetapi jika baik akhlak isterinya, belum tentu suaminya.....

    BalasPadam
  110. Penulis mungkin lupa semasa kursus perkahwinan... tanggungjawab memasak, basuh baju dan sebagainya adalah tanggungjawab suami. Penulis juga lupa isteri menanggung separuh tanggungjawab suami mencari nafkah menyara keluarga di bandar besar ini. Penulis langsung tidak ada menasihat suami apa salahnya tolong isteri... macam Ustaz Kazim

    BalasPadam
  111. Kesimpulannya kita kejar dan buat pahala byk2 sbl ajal menjemput kita.mungkin hari ini esok dan lusa kita akan mati...suami dan isteri..moh kiter buat kerja masing masing!!! Mohhh

    BalasPadam
  112. Bismillah
    Assalamualaikum

    bagaimana pula dengan kes isteri memberi layanan seperti malaikat [kontra dengan sifat ke'shaitan'an seperti dalam artikel di atas] ? TETAPI suami tetap pergi melepak, bersosial dan tidak tunaikan segala jenis nafkah y ada? balik rumah untuk tidur dan tengok tv dan kencing berak sahaja. isteri tunggang terbalik kerja siang siap bagi duit lagi kat suami kerana isteri ini memang sudah tidak tertahan hajatnya lagi, bukan setakat 'seakan berhajat' [bunyi 'seakan' seolah-olah di awang-awangan pula] Maaf sedikit sahaja unsur 18SX. Saya rasa artikel di atas adalah tulisan wanita yang terlebih cukup segala jenis nafkah yang boleh seorang suami berikan padanya. nampaknya sudah tiba masa berkongsi syurga dengan wanita lain yang kurang bernasib baik SEPERTINYA. Wassalam.

    BalasPadam
  113. Suka cara arab mnjga isteri. Terpelihara dr fitnah baik d luar rumah mahupun ddlm rumah krn ada ruang khs utk tetmu perempuan yg lgsung tetamu llki tk bolh intai. Malahan jika keluar bersama si suami umpama tidak mngenali rakan2 yg lain bila berselisih krn nk mgelkkn perkenalan si isteri dgn rakannya. Apa yg isteri dpt, masyaAllah...rumah dn isinya yg hebat. Layanan yg hebat. Sehinggakan ada parti khas untuk isteri2 mcm club yg mna suami kne belikan night dress yg beribu khas utk mlm tu shj. Tak pakai lg dh lps tu. Lain parti lain dress. Sgt sexi. Lewat hingga 2 3 pg. Sang suami tggu la dlm kereta hingga parti habis. Rambut pula pelbagai fesyen. Kalau kt malaysia sini la dh jd bahan umpatan agaknya. Tp itulah hakikatnya. Kes penceraian mereka kurang. Sebab sang suami dn sang isteri saling mnjlnkan tnggungjwb dgn betul mngikut sunnah dn syariat.

    BalasPadam
  114. Suka cara arab mnjga isteri. Terpelihara dr fitnah baik d luar rumah mahupun ddlm rumah krn ada ruang khs utk tetmu perempuan yg lgsung tetamu llki tk bolh intai. Malahan jika keluar bersama si suami umpama tidak mngenali rakan2 yg lain bila berselisih krn nk mgelkkn perkenalan si isteri dgn rakannya. Apa yg isteri dpt, masyaAllah...rumah dn isinya yg hebat. Layanan yg hebat. Sehinggakan ada parti khas untuk isteri2 mcm club yg mna suami kne belikan night dress yg beribu khas utk mlm tu shj. Tak pakai lg dh lps tu. Lain parti lain dress. Sgt sexi. Lewat hingga 2 3 pg. Sang suami tggu la dlm kereta hingga parti habis. Rambut pula pelbagai fesyen. Kalau kt malaysia sini la dh jd bahan umpatan agaknya. Tp itulah hakikatnya. Kes penceraian mereka kurang. Sebab sang suami dn sang isteri saling mnjlnkan tnggungjwb dgn betul mngikut sunnah dn syariat.

    BalasPadam
  115. Kehidupan berumah tangga kena tolong menolong... kesian org perempuan... dlm islam sebenarnye lelaki yg bt semua... cuma masyarakat kita dah terbiasa isteri yg bt kerja rumah... suami kena faham isteri... kalau isteri bru blk keje tgk die terus ke dapur suami kena tahan... suruh die berehat dlu... suami pelindung bg isteri, isteri penghibur bt suami... kena sama2... suami kna btol isteri kna btol... mana keje2 rumah yg suami boleh buat.. buat la... xkan nk harap isteri sorang... isteri bukan hak milik... tapi anugerah...

    BalasPadam
  116. Terima kasih atas perkongsian yg menarik.
    Ada yg setuju ada yg sebaliknya..lumrah..setiap kita ada pendapat yg berbeza dan ada sebab kenapa berbeza.

    Pada saya..kedua2 suami dan isteri ada hak yg Wajib diutamakan dan disempurnakan.
    Hak.Isteri keatas suami
    Hak suami keatas isteri

    Seperkara lagi..Nafkah batin..bukan Hanya sekadar layanan diranjang sahaja...Nafkah batin ni termasuklah Nafkah@tuntutan Bg seorang suami mendidik dan membimbing para isterinya. Maksudnya kat sini..yg kami nak share..Nafkah batin (drpd segi ilmu dan bimbingan)..
    Ya betul, kalau dimahkamah Syariah Nafkah batin mgkin hanya dimaksudkan@dirujuk kepada hubungan suami isteri..
    Tetapi..jika kita melihat drpd sudut yg berbeza dan cuba berfikir diluar kotak, seorang isteri hakikatnya dahagakan bimbingan dari seorang suami..dan.ini termasuk dalam keperluan rohaninya..Nampak terlalu idealistik..Tapi ini mmg hakikat.

    Jika suami berjaya memenuhi keperluan ni dan mempamerkan contoh mithali dalam keluarga..saya percaya, tak timbul masalah maki hamun atau meninggikan suara oleh sang isteri. Sbb apa? Sbb suami telah berjya menjadi contoh serta memberikan pendidikan dan bimbingan kpd isteri. Pembawakan dan.budaya dalam.rumah tu konsisten.

    Yang terjadi Hari ni..ia berpunca kerana keperluan bimbingan ini dilihat lompang. Lompang kerana dipandang sepi dan ringan.
    Umpama kita masak.lauk, tp tak cukup rempah ratusnya..

    WaAllahu'alam



    BalasPadam
    Balasan
    1. pandangan yang baik..terimakasih

      Padam
  117. Kena ade bantu membantu dlm rumahtangga, suami kna faham isteri, ikot kan dlm islam si suami yg sepatotnya menyediakan tmpt tggl, makan, pakai isteri, tapi masyarakat kita alhamdulillah fhm kan suami... bantu jugak... ade isteri yg bekerja... blk kerja terus pg dapor... si suami kna la fhm... tahan isteri tu... suruh isteri berehat dlu... suami kena betul.. isteri pon kna betul... kna saling membantu... tu namanye perkawinan.... suami/isteri bukan hak milik... tapi anugerah...

    BalasPadam
  118. Kehidupan berumah tangga kena tolong menolong... kesian org perempuan... dlm islam sebenarnye lelaki yg bt semua... cuma masyarakat kita dah terbiasa isteri yg bt kerja rumah... suami kena faham isteri... kalau isteri bru blk keje tgk die terus ke dapur suami kena tahan... suruh die berehat dlu... suami pelindung bg isteri, isteri penghibur bt suami... kena sama2... suami kna btol isteri kna btol... mana keje2 rumah yg suami boleh buat.. buat la... xkan nk harap isteri sorang... isteri bukan hak milik... tapi anugerah...

    BalasPadam
  119. sembang senangla...dalam rumah tangga, dedua pihak kena jalankan tanggungjawab masing..jangan na blame sebelah pihak je

    BalasPadam
  120. Dalam hidup berumah tangga mesti saling bantu membantu.. artikel ni seriously ada berat sebelh.. jgn judge n baca sebarng.. tolong rujuk cara islam jugak..

    BalasPadam
  121. Hidup berumahtangga ne tolak ansur..xkisah la sape2 buat keje umah wpun tu tggugjwb suami..kan Allah dah janji pahala..lagipun suami tanggung dosa kite sampai kite mati..rasanya beban dosa tu lebih berat dari beban memasak,kemas umah,melayan suami,etc..

    BalasPadam
  122. Hidup berumahtangga ne tolak ansur suami isteri..xkesah laa sape2 pun wat keje umahhh wpun tu tugas lelaki..kan Allah dah janjikan pahala..agpun suami tu tanggung dosa kite sampai mati selagi kite isteri dia..mane ag berat,beban menguruskan umahtangga atau beban dosa? Wallahualam..

    BalasPadam
  123. sesedap rse je penulis blog ni, mempersendakan kaum wanita, memangla seorang ank taat pada ibunya, dan isteri taat pada suami dapat jaminan syurga..tak tau la penulis ni da bekahwin ke belom, lelaki atau wanita kah dia... dalam hal rumahtangga ni..si suami dan si istri perlu bertolak ansur buat kerja sama2 walaupun isteri suri rumah sepenuh masa, tapi ape salahnye suami tolong kan..
    Sedangkan rasulullah sendiri menolong istrinya menguruskn kerja2 rumah.
    Ada isteri yg x kesah n x membebel suaminya nk buat ape, tp si suami amek kesempatan plak, x lekat kat umah, ngeteh ngn kegkwn motor kat kdai mamak tiap2 hr blek umah kol 4pg..dah la waktu siang bkerja, wktu mlm ngeteh ngn kgkwan, perhatian pd istri dan ank xde..haaa sape nk jwb?? patutkah si istri diam? ank saket nk pegi hspital si suami still dgn kawan kt kdai mamak? lbihkn kawan dr istri n ank kat umah..
    Tolong la ye pnulis blog ni mgkaji dlu sblm tulis ape2...tak salah tulis, tp biarlah jangan nak berat sebelah...tgok ler situasi, mlas nk komen pnjg, bab2 service..nnt pnjg bejela plk komen sy ni..
    Wassalam

    BalasPadam
  124. sesedap rse je penulis blog ni, mempersendakan kaum wanita, memangla seorang ank taat pada ibunya, dan isteri taat pada suami dapat jaminan syurga..tak tau la penulis ni da bekahwin ke belom, lelaki atau wanita kah dia... dalam hal rumahtangga ni..si suami dan si istri perlu bertolak ansur buat kerja sama2 walaupun isteri suri rumah sepenuh masa, tapi ape salahnye suami tolong kan..
    Sedangkan rasulullah sendiri menolong istrinya menguruskn kerja2 rumah.
    Ada isteri yg x kesah n x membebel suaminya nk buat ape, tp si suami amek kesempatan plak, x lekat kat umah, ngeteh ngn kegkwn motor kat kdai mamak tiap2 hr blek umah kol 4pg..dah la waktu siang bkerja, wktu mlm ngeteh ngn kgkwan, perhatian pd istri dan ank xde..haaa sape nk jwb?? patutkah si istri diam? ank saket nk pegi hspital si suami still dgn kawan kt kdai mamak? lbihkn kawan dr istri n ank kat umah..
    Tolong la ye pnulis blog ni mgkaji dlu sblm tulis ape2...tak salah tulis, tp biarlah jangan nak berat sebelah...tgok ler situasi, mlas nk komen pnjg, bab2 service..nnt pnjg bejela plk komen sy ni..
    Wassalam

    BalasPadam
  125. sesedap rse je penulis blog ni, mempersendakan kaum wanita, memangla seorang ank taat pada ibunya, dan isteri taat pada suami dapat jaminan syurga..tak tau la penulis ni da bekahwin ke belom, lelaki atau wanita kah dia... dalam hal rumahtangga ni..si suami dan si istri perlu bertolak ansur buat kerja sama2 walaupun isteri suri rumah sepenuh masa, tapi ape salahnye suami tolong kan..
    Sedangkan rasulullah sendiri menolong istrinya menguruskn kerja2 rumah.
    Ada isteri yg x kesah n x membebel suaminya nk buat ape, tp si suami amek kesempatan plak, x lekat kat umah, ngeteh ngn kegkwn motor kat kdai mamak tiap2 hr blek umah kol 4pg..dah la waktu siang bkerja, wktu mlm ngeteh ngn kgkwan, perhatian pd istri dan ank xde..haaa sape nk jwb?? patutkah si istri diam? ank saket nk pegi hspital si suami still dgn kawan kt kdai mamak? lbihkn kawan dr istri n ank kat umah..
    Tolong la ye pnulis blog ni mgkaji dlu sblm tulis ape2...tak salah tulis, tp biarlah jangan nak berat sebelah...tgok ler situasi, mlas nk komen pnjg, bab2 service..nnt pnjg bejela plk komen sy ni..
    Wassalam

    BalasPadam
  126. Komen ko ni betul berat sebelah la... Kalau ko nk komen buni tak jaga hak suami masuk neraka bagai..... Ko kena juga cite. ... Suami yang menidakkan hak isteri juga akan masuk neraka... Kenapa tak sikit pun ko cakap... Stmt ko kat atas ni bias n lelaki yang jahil bertepuk tangan baca sbb depa lansung tak berdosa kalau depa dera isteri batin dan zahir... Aku malas nk cite panjang2 la... Ko pun rahu ko bias ngan karangan ko yg kalah buku mahathir punya tebal.. Pk pk la admin... Jgn sampai kaeangan ko ni menanbah dosa untuk diri ko sendiri sbb tak pk impact karangan ko untuk pembaca sejagat... Lain kali bila nk mengarang especially perkara2 nasihat biarlah seimbang. .... Wallahualam

    BalasPadam

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Ketika Bini hamil... Suami Pulak Curang