Jangan Tertipu,Ini Bukannya Salji!

Jangan Tertipu,Ini Bukannya Salji!

Loading...









Pada Ogos 2007, penduduk tempatan di Yamba di New South Wales, Australia, mendapati bahawa  buih lautan  telah membanjiri pantai mereka. Jumlah buih terlalu banyak sehinggakan pejabat penyelamat tempatan juga sebahagiannya dilanda buih. Satu artikel di dalam Harian Mail memberi penerangan yang jelas fenomena itu dengan gambar yang menunjukkan fenomena ombak buih.

 Pada bulan Mei 2009, gambar yang dikeluarkan oleh Perbadanan Penyiaran Australia juga menunjukkan buih lautan yang banyak melanda tepi pantai.

Buih lautan coklat di pantai di Australia adalah disebabkan cuaca gelora sepanjang Queensland dan New South Wales . Ribut dan tornado telah berjaya melahirkan sejumlah besar air dan arus yang membawa buih ke pantai. Ini merupakan satu petunjuk jumlah bahan kimia yang telah dimuntahkan ke dalam lautan selama ini. Beberapa jumlah garam dan bahan organik adalah konstituen semulajadi air laut, tetapi apa-apa jumlah yang tidak dapat dibayangkan buih hanya boleh dibentuk dengan bahan pencemar di dalam lautan.

Punca Buih Pantai Skala Besar
Ribut pantai membawa tenaga yang mencukupi untuk membenarkan sehingga campuran air di lautan, memindahkan jumlah tenaga yang besar kepada molekul air. Tenaga yang tinggi ini membuat campuran udara dengan air, memerangkap untuk membentuk buih. Buih ini juga mempunyai zarah kekotoran, bahan kimia dan bahan organik yang terperangkap di permukaan.

Mengelakkan kehilangan seimbang akibat kelajuan angin yang tinggi berfungsi sebagai pengisar pada campuran berair dan membentuk kuantiti yang banyak buih.

Buih lautan di pantai bergantung kepada faktor-faktor tertentu seperti pendedahan pantai kepada keadaan angin dan cuaca. Pakar-pakar dari Pusat Universiti Griffith Pengurusan Pantai percaya bahawa bentuk gelombang pecah juga membuat perbezaan. Pantai terhakis terdedah kepada busa laut berskala besar, dan tempat-tempat di mana ombak memukul tebing berhampiran pantai adalah tidak berbeza sama sekali.


Catat Ulasan

1 Ulasan

jerit kat sini