Kenapa Nyamuk Suka Terbang kat Telinga?

Kenapa Nyamuk Suka Terbang kat Telinga?

Loading...
                            
Ada beberapa alasan kenapa nyamuk suka terbang di sekitar kepala atau telinga kita hehehehe:

Alasan Pertama :
Nyamuk menyukai aroma yang keluar dari kelenjar keringat disekitar kepala. Jadi intinya bukan telinga, tapi kepala. Di bagian kepala, ada kelenjar keringat yang jika mengeluarkan keringat, akan tertahan oleh rambut. Nah, aroma dari keringat yang tertahan rambut itu yang disukai oleh nyamuk.

Salah satu contoh paling mudah yang boleh di praktekkan adalah sebagai berikut: Cuba saja anda gak mandi sore, lalu anda cari kumpulan nyamuk, pasti kumpulan nyamuk akan berseliweran di sekitar kepala anda. Hal ini jarang kita jumpai kalo yang punya rambut baru saja dicuci.


 Atau kalau masih perlu bukti, cuba tanyakan pada kawan anda yang gondol. Pasti mereka jarang sekali mengeluh nyamuk terbang mendekati telinganya, kerana mereka tidak punya rambut sehingga aroma keringat dari kulit kepalanya tidak tercium oleh nyamuk .. 

Alasan kedua: Pada bahagian tubuh manusia, telinga adalah bahagian yang mempunyai suhu yang mendekati suhu teras badan. Artinya suhu di telinga adalah yang paling berterusan, dan lebih tinggi dari bahagian tubuh manapun.

 Alasannya adalah Membran tympani hanya 3.8 cm dari hipotalamus dan darah pada arteri karotid internadan eksterna, adalah pembuluh darah yang membekalkan hipotalamus dan membran tympani. 

Nyamuk mengesan panas. Dan ketika mendekati kawasan kepala, dia sangat tertarik pada panas di daerah telinga. Itulah mengapa mereka suka terbang di sekitar telinga. 

Alasan ketiga: Sebenarnya, nyamuk tidak hanya mendekati bahagian telinga. Namun juga bahagian-bahagian lain seperti lengan dan kaki. Pokoknya bagian tubuh yang terbuka (tidak tertutup pakaian). Tetapi pada hakikatnya, kita tidak peduli ketika mereka mendekati kaki atau lengan, kita  terganggu kalau mereka sudah berada di sekitar kuping kerana suaranya yang sangat mengganggu.

 Jadi menurut kita, nyamuk memang suka terbang di telinga saja. Padahal dia juga suka terbang di lengan dan kaki. 

. Alasan Keempat: 
 Jadi seperti hal nya manusia, nyamuk juga memerlukan ketenangan. Terutama ketenangan ketika sedang menyantap makanan. 

Bayangkan kalo kita sedang makan, kita pasti tidak mahu terganggu. Nah, yang dilakukan nyamuk pun hampir sama. Mereka terbang di sekitar telinga untuk memastikan bahawa kita memang sudah tidur

. Biar mereka boleh menyantap darah kita dengan leluasa. Dan nyamuk kalau menyerbu biasanya di kawasan yang panas, kan jarang nyamuk nyerbu di kawasan sejuk ..

Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. Liya geram kalau tak berjaya bunuh nyamuk.. :p

    BalasPadam
  2. alasan 2 yang bagus . huhuhu , btw , sy mmg tak suka nyamuk .

    BalasPadam
  3. @Herma Julianny
    haha..akak sanggup umpan kaki..bila nyamuk hinggap jer...haaa..tau la dia..:)

    BalasPadam
  4. @Sheqynne Hotloverzs
    ada satu nyamuk yg kaler dia perang2 sket..huh..sakit giler kalo kena geget...:(

    BalasPadam
  5. Patut la klau buka kipas..nyamuk lari

    BalasPadam

jerit kat sini