Tak Percaya?? Makanan Pelik Ini Dimakan Oleh Raja Inggeris

Tak Percaya?? Makanan Pelik Ini Dimakan Oleh Raja Inggeris

Loading...
Masa kerajaan Eropah atau era Victoria rupanya tak hanya menghadirkan kebudayaan mewah ala kerajaan. Namun ternyata juga memberikan sebuah erti berbeza dari masakan rasmi kerajaan

 Rupanya makanan yang disajikan di era Victoria itu tak jarang merupakan makanan aneh. Boleh dikatakan aneh kerana mereka mempunyai bahan makanan yang tak terpikirkan. Hmm, daripada terlalu banyak berfikir, jom kita intip saja apa saja jenis masakan pada saat itu!

1. Makan Domba Sakit 
Broxy adalah nama yang diberikan untuk domba yang sakit dan kemudian siap mati untuk penyakit. Namun rupanya Broxy bahkan dijual umum dengan harga murah yang sering dibeli orang-orang tak mampu. 

Berminat merasai Broxy? Kamu harus siap dengan penyakit berjangkit yang dibawanya seperti mulut kuning, kurap, jangkitan, sampai tetanus!


2. Acar Kepala Babi 
Memasaknya adalah kepala babi direbus selama berjam-jam dengan bahagian tumit lembu. Lalu daging kepala babi itu dilumuri garam dan diproses selama beberapa hari. Setelah itu, acar kepala babi ini siap disajikan dengan mustard dan cuka.



3. Ikan Berkerut
 
Sebetulnya yang membuat masakan ini aneh adalah bagaimana kaedah persiapannya. Chef jaman Victoria meyakini bahawa daging ikan akan dianggap berkualiti jika mempunyai kerut seperti luka besar mendalam ketika mereka disayat saat masih hidup. 

Hmm, apakah kerutan ikan itu yang membuat selera makan bertambah? Tak ada yang tahu


4. Jeli paha Sapi Muda 
Dianggap sebagai salah satu masakan menjijikkan, bagaimana cara membuatnya? Mudahnya kamu cari daging bahagian paha lembu muda lalu kamu rebus sangat lama. 

Seakan kurang, campurkan dengan bahagian otak lembu muda. Setelah lembut, saring ke dalam cetakan sampai membentuk lembut ala jeli yang boleh juga kamu bekukan sebelum kamu siapkan keping telur saat mau memakannya.


5. Itik Tekan 
Cara memasaknya adalah pertama sekali chef mencekik mati itik. Kenapa dicekik bukannya dipenggal? 

Rupanya chef ingin cecair tubuh itik tetap bertahan. Lalu kemudian itik ini dibakar demi menghilangkan beberapa organ tubuh. Setelah itu daging yang tersisa ditekan sedemikian rupa dalam mesin sampai bahagian darah keluar layaknya jus. Rupanya darah itu akan dibentangkan di atas daging itik yang penyet.


6. Janin Haiwan 
Saat lembu atau domba yang disembelih dalam keadaan mengandung maka automatik janin yang dikandung akan mati juga. 

Namun rupanya chef era Victoria memiliki kegemaran memakan janin haiwan itu kerana rasanya lunak dan dianggap enak.


7. Sup Ouchy 
Sup ini boleh juga disebut sebagai sup sisa. Bagaimana tidak, chef membuatnya dari sisa ikan yang dicampur beberapa parsli, anggur, dan cuka. Sup yang terbentuk mungkin berwarna hijau dengan aroma yang tidak semua orang suka.


8. Burung Gantung 
Sebenarnya chef memilih untuk menggantung daging burung atau ayam ini adalah untuk meningkatkan rasa lembut. 

Chef menggantungkan burung-burung ini selama 6-7 hari sampai darah di bahagian paruhnya habis. Yang buat menjijikkan adalah daging yang digantung dibiarkan begitu saja tanpa pendingin ruangan yang tentunya akan timbul aroma menjijikkan dan parasit aneh lain.


9. Kepala Sapi Muda Rebus 
Masakan ini  seperti yang kamu bayangkan. Di mana juru masak era Victoria membeli bahagian kepala lembu muda dari tukang daging. 

Kepala-kepala lembu muda itu dimasukkan ke periuk dan direbus sehingga lembut. Bahagian lidah diambil, bola mata dipotong, rambut-rambut dihilangkan. Hidangan ini disajikan dengan otak dicincang di dalam sos.


10. Sup Tepung
Resipi membuat sup tepung ini sangat sederhana. Kamu hanya perlu menyiapkan roux coklat dengan menggunakan mentega dan tepung di sebuah periuk. 

Adunan itu kamu tambah air mendidih, garam, dan jintan. Adun sampai rata, dan kamu siap memakan sup tepung ini yang entah boleh membuatmu kenyang atau tidak.

Catat Ulasan

1 Ulasan

jerit kat sini