SIAPA KATA POLIS NAK TANGKAP SITI AISHAH

SIAPA KATA POLIS NAK TANGKAP SITI AISHAH

Loading...
KUALA LUMPUR: Polis tidak berhasrat untuk menangkap, mangsa warga Malaysia yang dijadikan hamba di LondonSiti Aishah Abdul Wahabatas kegiatan komunismenya sekitar tahun 1970an dahulu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata tiada masalah untuk Siti Aishah pulang semula ke negara ini dan memang pada tahun 70an dahulu, polis mahu menangkapnya atas aktiviti komunis tetapi dia sudah berhijrah ke United Kingdom dan polis hanya memantau kegiatannya sahaja. 

"Pada zaman 70an dahulu, dia adalah salah seorang dari 'student' pelampau berhaluan kiri dan berpusat di London dan pada zaman tersebut kita memang 'hendak' dia tetapi dia dah pergi kesana," 

“Jika dia hendak balik ke sini, baliklah dan kegiatannya itu dulu jadi saya rasa jikalau kita hendak tangakap pun buang masa sahaja,” kata beliau kepada pemberita selepas Majlis Penganugerahan Pingat Kedaulatan Negara di PULAPOL, di sini.

Beliau menambah polis juga akan menunggu laporan dari pihak berkuasa United Kingdom untuk mengetahui samada Siti Aishah masih lagi menjadi rakyat Malaysia atau rakyat Britain.

“Kita tidak tahu lagi, dia sudah lama tinggalkan negara kita dan mungkin dia sudah menyerahkan kerakyatannya namun kita perlu mendapatkan laporan dari pihak United Kingdom dulu,” katanya lagi.

Siti Aishah, 69 merupakan salah seorang dari tiga wanita yang diselamatkan oleh polis Britain dari aktiviti perhambaan di sebuah rumah di Lambeth, London.

Beliau dan dua lagi wanita warga Britain dan Ireland yang masing-masing berusia 30 dan 57 telah dijadikan hamba selama 30 tahun oleh seorang pasangan yang juga merupakan penggerak kepada sebuah pertubuhan radikal Maoist yang berfahaman Marxist di Britain.

Siti Aishah juga merupakanibu saudara kepada Editor Majalah Astro AWANI, Zan Azli Zainal Abidin.

Catat Ulasan

0 Ulasan