Rahsia Besar Disebalik Pengebumian Mandela

Rahsia Besar Disebalik Pengebumian Mandela

Loading...
                                 Pengebumian Nelson Mandela

JOHANNESBURG - Proses Pemakaman bekas Presiden Afrika Selatan (Afsel) Nelson Mandela ternyata diwarnai pergaduhan keluarga. 


Anak perempuan Mandela, Makawize, berseteru dengan anak saudaranya, Mandla. 

Perseteruan antara Makawize dan Mandla bermula sebelum Mandela mati Makawize marah kerana Mandla memindahkan kubur keluarga Mandela secara unilateral dari Qunu ke Mvezo. 

Padahal, Mandela berwasiat ingin dimakamkan bersama keluarganya di Qunu. Makawize pun menganggap Mandla tidak menghormati keinginan Mandela. 

Akhbar Afsel, The Times , melaporkan, Makawize sempat mengurung Mandla di kediamannya di Qunu. 

Makawize juga memerintahkan kediaman Mandla diputus saluran air dan elektrik. 

Tidak sampai disitu, Makawize juga menghalang orang dekat Mandla hadir di perarakan pengebumian Mandela. Ibu Mandla, Nalusapho, menjadi korban perseteruan dan tidak diberikan pengangkutan selama acara pengebumian. 

Pihak Mandla enggan mengulas. Mereka mengaku masih berkabung atas kematian Mandela. "Mandla tidak mau mengesahkan ataupun menafikan laporan tersebut," ujar juru bicara Mandla, Freddy Pilusa, seperti dikutip Associated Press , Khamis (19/12/2013). 

Perkuburan Mandela digelar di Qunu pada Ahad, 15 Disember 2013. Perkuburan tersebut dihadiri pejabat pemerintahan Afsel dan tokoh dunia.

Catat Ulasan

0 Ulasan